Πέμπτη 25 Ιανουαρίου 2024

“Τί θα πει ο Θεός”, η σημαντική συνήθης φράση των παλαιών Καστοριανών.

 

    Η πλειονότης των παλαιών κατοίκων τής πόλης Καστοριάς και της θεοσώστου επαρχίας της ήταν άνθρωποι νουνεχείς κι ευσεβείς, φορείς υψηλών ηθικών αρχών και κάτοχοι κι εκφραστές μακραίωνης χριστιανικής παράδοσης. Πριν από τη λήψη μιας σημαντικής απόφασής τους και τής πραγμάτωσής της έθεταν πάντα στον εαυτόν τους το καίριο ερώτημα “Τί θα πει ο Θεός {αν το πράξω αυτό;}”, συμπέραναν την απάντησή Του και έπρατταν αναλόγως. Εξυπακούεται, ότι το ίδιο ακριβώς ερώτημα πρέπει να θέτουμε τώρα στον εαυτό μας και όλοι εμείς οι απόγονοί τους Χριστιανοί τής Καστοριάς και γενικότερον της Ελλάδος. Ακολούθως, και για να γίνουν περισσότερο κατανοητά τα προαναφερόμενα παρατίθενται ορισμένα υποθετικά χτυπητά παραδείγματα.

1)    Είμαι Βουλευτής και πιέζομαι φορτικά απ' τους παρατρεχάμενούς μου να πάρω άδικες αποφάσεις και να ενεργήσω μεροληπτικώς υπέρ αυτών, π.χ. να διορίσω πλαγίως τα τέκνα τους ως υπαλλήλους στο Δημόσιο. Πριν να το πράξω αυτό πρέπει να υποθέσω “τί θα πει ο Θεός εάν κάνω αυτήν την αδικία” και να συμπεριφερθώ αναλόγως.

2)    Είμαι Δήμαρχος και σκέπτομαι να εκτελέσω τα περισσότερα δημοτικά έργα στην ιδιαίτερη πατρίδα μου και να παραμελήσω και αδικήσω τοιουτοτρόπως τα υπόλοιπα αστικά κέντρα του Δήμου μου. Πριν να υλοποιήσω αυτήν τη σκέψη μου πρέπει να αναρωτηθώ “τι θα πεί ο Θεός” εάν το πράξω αυτό;” και να μην το πράξω.

4)    Είμαι Δεσπότης και σκέφτομαι να απονείμω βάσει κοσμικών και όχι χριστιανικών κριτηρίων, τιμητικές διακρίσεις κι εκκλησιαστικά οφίκια σε αξιωματούχους τής επαρχίας μου. Σκέφτομαι επίσης να τελέσω λαμπρά υμνητικά Μνημόσυνα αποθανόντων πολιτών που θεωρούνταν και θεωρούνται απ' τους ανθρώπους μέγιστοι κι επιφανείς, οι οποίοι όμως, όπως γνωρίζω καλώς, είναι βάσει χριστιανικών μέτρων και σταθμών ελάσσονες στα μάτια του Θεού. Πριν πράξω τα ανωτέρω πρέπει να θέσω στον εαυτό μου το θεματικό ερώτημα “τί θα πει ο Θεός...”.

5)    Είμαι ανώτερος αξιωματικός τού Στρατού και σκέφτομαι να ορίσω προς υπηρεσίαν στα σύνορα τέκνα πτωχών αγροτών κι εργατών. Παραλλήλως σκέφτομαι να μεταθέσω τα στρατευμένα παιδιά των “επιφανών” και πλουσίων πολιτών σε αστικά κέντρα της αρεσκείας τους. Πριν να προβώ όμως σ' αυτές τις κατακριτέες ενέργειες πρέπει να αναλογιστώ και να λάβω υπόψη μου την αντίστοιχη αντίθετη γνώμη του Θεού.

6)    Είμαι καθηγητής σε Δημόσιο Σχολείο και αποφασίζω να μεροληπτήσω και να βαθμολογήσω με μεγάλο βαθμό τους αδύνατους μαθητές μου που παρακολουθούν τα ιδιαίτερα μαθήματα που παρανόμως παραδίδω. Πρέπει πριν να προβώ σ' αυτήν τη μεροληπτική ενέργεια να υποθέσω την περί αυτής αντίθετη γνώμη του Θεού και να την αποφύγω.

7)    Είμαι απλός πολίτης μέσου εισοδήματος, διακατέχομαι από το φοβερό πάθος τής απληστίας, σκέφτομαι διαρκώς και προσπαθώ να αποκτήσω πολλά χρήματα και να οικειοποιηθώ με κάθε “νόμιμο” μέσο τα σπίτια και τα κτήματα ενδεών και αναξιοπαθούντων συνανθρώπων μου, ώστε να “χορτάσω” ο ίδιος και να αφήσω μεγάλη περιουσία στα παιδιά μου. Ως Ορθόδοξος Χριστιανός πρέπει, πριν να ενεργήσω οτιδήποτε προς ικανοποίηση των προαναφερόμενων αλόγων επιθυμών μου, να αναρωτηθώ “τί θα πει ο Θεός” για όλα αυτά, να υποθέσω και να παραδεχτώ την αρνητική γνώμη Του και να συμμορφωθώ απολύτως με τις εντολές Του.

    Το παρόν άρθρο θα κλείσει με την παράθεση τής παγκοίνως και καλώς γνωστής βασικής αλήθειας, ότι δηλαδή όλοι οι άνθρωποι είμαστε παιδιά τού μεγαλοδύναμου Θεού και αδέλφια μεταξύ μας και γι' αυτό πρέπει όλες οι σκέψεις κι ενέργειές μας να είναι σύμφωνες με το θέλημά Του και τις επιταγές του Νόμου Του. Πρέπει ακόμη να έχουμε άπαντες διαρκώς υπόψη “ότι πάντα εφορά το ακοίμητον όμμα" και να ενεργούμε αναλόγως.

Γιώργος Τ. Αλεξίου.

Βλέπε σχετικώς: https://fos-kastoria.blogspot.com/2021/04/blog-post_20.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου