Η Ορθόδοξη Εκκλησία θέσπισε τις εορτές της προς ψυχικό όφελος των μελών της, και πιο συγκεκριμένα, για να προσεύχονται τα μέλη της και να υμνούν δεόντως κατ’ αυτές τον Πανάγαθο Θεό, να τιμούν αρκούντως τους αγίους Του και να προσλαμβάνουν καλώς και να ενστερνίζονται τις κοινοποιούμενες μεγάλες αλήθειες και διδαχές της. Η εν λόγω κοινοποίηση στους Χριστιανούς των αληθειών και διδαχών της Εκκλησίας μας γίνεται κυρίως με τα ευαγγελικά και λοιπά ιερά Αναγνώσματα, με τους εμπνευσμένους ύμνους της και με τις θεόπνευστες αγιογραφίες.
Στις προαναφερόμενες χριστιανικές εορτές
περιλαμβάνεται φυσικά και το Ψυχοσάββατο τής Απόκρεω, που ορίζεται ως ακολούθως
στο εκκλησιαστικό βιβλίο Τριώδιον.
Σαββάτω προ της Απόκρεω. Συναξάριον.
Τη αυτή ημέρᾳ, μνείαν πάντων των απ' αιώνος κοιμηθέντων
ευσεβώς, επ' ελπίδι αναστάσεως ζωής αιωνίου, οι θειότατοι Πατέρες εθέσπισαν.
Μετάφραση του Συναξαρίου
Την ημέρα αυτήν, οι θεοσεβέστατοι Πατέρες της Ορθόδοξης
Εκκλησίας θέσπισαν να τελείται το μνημόσυνο όλων των ευσεβών Χριστιανών που
κοιμήθηκαν με την ελπίδα της Ανάστασης και της αιώνιας ζωής.
Οι ύμνοι των ιερών Ακολουθιών τού
Ψυχοσάββατου περιλαμβάνουν πολλές χριστιανικές αλήθειες και βεβαιότητες, μία δε
απ’ αυτές, η εδώ θεματική, είναι καταχωρημένη και κοινοποιείται και με τ’ ακολούθως
παρουσιαζόμενα δύο Τροπάρια τής Ακολουθίας του Όρθρου τής ημέρας:
1ο Τροπάριο. Κανών α', Ωδή
α', Ήχος πλ. δ'.
Βάθει των κριμάτων σου Χριστέ, πανσόφως
συ προώρισας, εκάστου τέλος ζωής, τον όρον και τον τρόπον· διό ους εκάλυψε τάφος,
εν πάσῃ χώρᾳ, εν τη κρίσει, σώσον Πανοικτίρμον.
Νοηματική απόδοση του 1ου Τροπαρίου.
Με τη βαθιά κρίση σου Χριστέ, εσύ προκαθόρισες με μεγάλη
σοφία το τέλος τής επίγειας ζωής του κάθε ανθρώπου, τις συνθήκες και τον τρόπον
του θανάτου του, γι’ αυτό (σε παρακαλούμε) αυτούς που τους κάλυψε ο τάφος σε
ολόκληρη τη χώρα να τους σώσεις , Πολυεύσπλαγχνε, κατά την τελική κρίση (: τη
Δευτέρα Παρουσία σου).
2ο Τροπάριο. Κανών α', Ωδή
β'. Ήχος πλ. δ'.
Ίδετε, Ίδετε, ότι εγώ ειμι ο Θεός
υμών, ο δικαίᾳ κρίσει, πήξας όρους της ζωής, ο εις αφθαρσίαν, εκ φθοράς προσλαβόμενος,
πάντας τους κοιμηθέντας, επ' ελπίδι αιωνίου αναστάσεως.
Νοηματική απόδοση του 2ου Τροπαρίου.
Δείτε, δείτε, ότι εγώ είμαι ο Θεός σας,
ο οποίος με δίκαιη κριτήρια έθεσε τα όρια της ζωής, αυτός που θα μετατάξει απ’
τη φθορά στη αφθαρσία όλους τους κοιμηθέντες με την ελπίδα τής αιώνιας
Ανάστασης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου