Κυριακή, 30 Δεκεμβρίου 2012

Η γκαλερί σύγχρονης τέχνης «Art Attack» του Βαγγέλη Σταυρόπουλου στην Καστοριά.

Art Attack (: επίθεση τέχνης).
Φέρε την τέχνη στη ζωή σου.

Στην όμορφη πόλη της Καστοριάς, και πιο συγκεκριμένα, στο μεγάλο κτίριο που είναι γνωστό με την ονομασία «Εμπορικό Κέντρο», στον 1ο όροφό του, υπάρχει και λειτουργεί η κομψή γκαλερί «Art Attack (: επίθεση τέχνης)» - «Φέρε την τέχνη στη ζωή σου», που περιλαμβάνει πρωτότυπα και χρηστικά έργα τέχνης του Καστοριανού ζωγράφου Βαγγέλη Σταυρόπουλου.
Ο κ. Βαγγέλης Σταυρόπουλος είναι ένας νέος και αξιόλογος καλλιτέχνης τής Καστοριάς, πτυχιούχος της Σχολής Καλών Τεχνών, που είναι γιος του γνωστού οικονομολόγου και πολιτευτή κ. Ευθύμιου Σταυρόπουλου και κατάγεται από το χωριό Πετροπουλάκι. Στην εν λόγω γκαλερί του, ως προαναφέρθηκε, εκθέτει και προβάλλει αρκετά ποιοτικά κι εντυπωσιακά προϊόντα, όπως τσάντες, μπλούζες, καπέλα κ.ά. Τα εν λόγω προϊόντα είναι όλα διακοσμημένα με μεράκι και φαντασία απ’ τον ίδιο και διατίθενται στο κοινό σε καταπληκτικές τιμές.
Η γκαλερί του κ. Βαγγέλη Σταυρόπουλου
Οι φιλότεχνοι της Καστοριάς, που επισκέπτονται το «Εμπορικό Κέντρο» της πόλης τους, στέκονται συχνά εμπρός στη βιτρίνα της εν λόγω γκαλερί και βλέπουν και θαυμάζουν τις ωραίες δημιουργίες του ταλαντούχου καλλιτέχνη Βαγγέλη Σταυρόπουλου.
Μπλουζάκια στη γκαλερί


Σκίτσα του Βαγγέλη  Σταυρόπουλου




Πέμπτη, 27 Δεκεμβρίου 2012

Έκθεση Φωτογραφίας: Η τέχνη της αλιείας στην Καστοριά.

 Ερασιτέχνης ψαράς της Καστοριάς
Η τέχνη της αλιείας στην Καστοριά… Χθες – σήμερα – Αύριο.
Το γνωστό Ενυδρείο της Καστοριάς συνδιοργάνωσε με τη Φωτογραφική Λέσχη του Συλλόγου «Αθανάσιος Χριστόπουλος» Καστοριάς και με το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) της ίδιας πόλης, μία αξιόλογη Έκθεση φωτογραφίας, που φέρει τον τίτλο «Η τέχνη της αλιείας στην Καστοριά… Χθες – σήμερα – Αύριο». Τα εναρκτήρια εγκαίνια της Έκθεσης πραγματοποιήθηκαν στο χώρο του «Ενυδρείου Καστοριάς – Κ.Π.Ε. Καστοριάς» την Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2012 και περιελάμβαναν μία ενδιαφέρουσα ομιλία με θέμα «Η λίμνη της Καστοριάς ως οικοσύστημα», την οποία εκφώνησε ένα μέλος της παιδαγωγικής ομάδας του υπόψη Κ.Π.Ε.
Στον ισόγειο χώρο του Κ.Π.Ε. Καστοριάς, όπου παρουσιάζεται η αναφερόμενη Έκθεση, υπάρχει κι ένα κομψό κατάστημα πώλησης σχετικών της δώρων, όμορφων μικροαντικειμένων και ανάλογων ενθυμίων της Καστοριάς, τα οποία αγοράζουν οι επισκέπτες της σε πολύ καλές τιμές. Υπεύθυνη του εν λόγω καταστήματος είναι η κ. Ελένη Σταύρου.
Το Ενυδρείο της Καστοριάς
Η Έκθεση θα διαρκέσει έως την Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2013 και θα είναι ανοικτή για το κοινό από ώρα 09:00 έως ώρα 17:00.

Η πληροφοριακή αφίσα της Έκθεσης

Μερική άποψη της Έκθεσης

Μερική άποψη της Έκθεσης

Εκτιθέμενες φωτογραφίες








Ο Γιώργος Αλεξίου στην Έκθεση Φωτογραφίας.

Το κατάστημα πώλησης τουριστικών ειδών του Ενυδρείου

Η κ. Ελένη Σταύρου,
Υπεύθυνη του καταστήματος τουριστικών ειδών

Τα τουριστικά είδη που πωλούνται στο Ενυδρείο

Κυριακή, 23 Δεκεμβρίου 2012

Η καστοριανή εικόνα του Χριστού Βηθλεεμίτη (15ος αιών)

Η παρουσιαζόμενη καστοριανή εικόνα
του Χριστού Βηθλεεμίτη (15ος αιών)
Η θεματική εικόνα, του Χριστού Βηθλεεμίτη, φιλοτεχνήθηκε πιθανότατα στην Καστοριά, από εντόπιο αγιογράφο, στις αρχές του 15ου αιώνα και τοποθετήθηκε στο τέμπλο του βυζαντινού ναού της Παναγίας Ρασιώτισσας (έτος 1414). Απ’ εκεί μεταφέρθηκε κατά τα τελευταία χρόνια προς φύλαξη κι ευρύτερη προβολή της στο Σκευοφυλάκιο του Επισκοπείου της Ιερής Μητρόπολης Καστοριάς, όπου βρίσκεται και σήμερα.
Στην εν λόγω εικόνα ο Κύριος παρουσιάζεται με τη διπλή Του ιδιότητα, ως θεός και ως άνθρωπος (Θεάνθρωπος). Παριστάνεται κατά πρόσωπο, σε προτομή, να ευλογεί με το δεξί Του χέρι και να κρατάει στο αριστερό κλειστό Ευαγγέλιο. Η σεπτή κεφαλή του Σωτήρα περιβάλλεται από χρυσό φωτοστέφανο με στικτές φυτόσχημες διακοσμήσεις και με εγγεγραμμένο σταυρό, που φέρει επάνω στις κεραίες του την επιγραφή «Ο ΩΝ». Εκατέρωθεν του υπόψη φωτοστέφανου, στο ύψος της κορυφής του, υπάρχουν οι συντομογραφίες του ιερού ονόματός Του& Ι(ΗΣΟΥ)Σ Χ(ΡΙΣΤΟ)Σ, ενώ δεξιά κι αριστερά των ώμων Του, στον χρυσό κάμπο (φόντο) της εικόνας, είναι γραμμένη με κεφαλαία, κομψά κι ερυθρά γράμματα η επωνυμία - πατριδωνυμία Του& «Ο ΒΗΘΛΕΕΜΙΤΗΣ», η οποία, εξ όσων γνωρίζει ο Γράφων, δεν εντοπίστηκε μέχρι τώρα σε άλλη βυζαντινή εικόνα του Χριστού.
Η θεολογική σημασία της χριστωνυμίας «Ο Βηθλεεμίτης)
Σχεδιαστικό αντίγραφο της εικόνας.
Η Αγία Γραφή και η Εκκλησία μάς διδάσκουν, ότι ο Ιησούς Χριστός είναι Θεάνθρωπος, δηλαδή αληθινός θεός που έλαβε την ανθρώπινη φύση κι έγινε σε όλα όμοιος με το ανθρώπινο γένος, εκτός από την αμαρτία. Ειδικότερα, οι συνοπτικοί Ευαγγελιστές Ματθαίος, Μάρκος και Λουκάς εξαίρουν κυρίως τη σωματική φύση του Κυρίου, παρουσιάζουν όμως ικανά και τη θεία Του υπόσταση, αναφέροντας στα Ευαγγέλιά τους τη θαυμαστή γέννησή Του απ’ την Παρθένο Μαρία στο σπήλαιο της Βηθλεέμ, την άνωθεν μαρτυρία κατά τη βάπτισή Του& ότι είναι ο αγαπητός Υιός του Θεού, τη μεταμόρφωσή Του, και τέλος, όλα τα θαυμάσιά Του (διδασκαλία, θεραπείες κ.λ.π.). Ο τέταρτος απ’ τους Ευαγγελιστές, ο Ιωάννης, τονίζει ιδιαίτερα τη θεία φύση του Χριστού, χωρίς ν’ αποσιωπά βέβαια και τον ανθρώπινο παράγοντά Του.
Γενικά, οι Απόστολοι παρουσιάζοντας το Χριστό αναφέρονται πολλάκις στο ανθρώπινο μέρος Του, κάνοντας λόγο για τον Ιησού ως άνδρα «ω ώρισεν (ο Θεός) κρίνειν την οικουμένην», κι ως άνθρωπο που πεινούσε, διψούσε, χαιρόταν, θρηνούσε, δηλαδή ως πρόσωπο που είχε όλα τα αδιάβλητα γνωρίσματα της ανθρώπινης φύσης. Αναφέρονται επίσης και στη θειότητά Του, ομολογώντας την προΰπαρξή Του και περιγράφοντας το μεγαλείο Του ως Υιού του Θεού.
Τη Γραφική διδασκαλία για το Χριστό αμφισβήτησαν κατά καιρούς διάφοροι αιρετικοί, όπως οι Εβιωνίτες, οι Μοναρχικοί και οι Αρειανοί που δεν παραδέχονταν τη θεότητά Του, καθώς και οι Δοκήτες που αρνούνταν την ανθρώπινη γέννηση και φύση Του. Όλους αυτούς τους πολέμησε επιτυχώς η Εκκλησία μας με σχετικά πατερικά και λειτουργικά κείμενα, με τριαδικούς ύμνους και με άγιες εικόνες του Χριστού, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η εδώ παρουσιαζόμενη, που φέρει την επωνυμία Του «Ο Βηθλεεμίτης». Η εν λόγω επωνυμία – πατριδωνυμία διδάσκει παραστατικά και δηλώνει με τον τρόπο της στους πιστούς, ότι ο εικονιζόμενος Ιησούς Χριστός με την επιγραφή «Ο ΩΝ» στο φωτοστέφανό Του γεννήθηκε ως πραγματικός άνθρωπος στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας κι επομένως, εκτός από «Ο ΩΝ (ο υπάρχων)» Θεός είναι και ο «Βηθλεεμίτης» άνθρωπος.
Η εικόνα του Χριστού Βηθλεεμίτη σε εγκόλπιο
Ημερολόγιο της Ιεράς Μητρόπολης Καστοριάς.
 ΣΗΜΕΙΩΣΗ. Ο καστοριανός δάσκαλος και θεολόγος Γιώργος Τ. Αλεξίου μελέτησε την εξεταζόμενη εικόνα του Χριστού Βηθλεεμίτη και συνέγραψε ένα δοκίμιο περί αυτής. Το εν λόγω δοκίμιο μετέσχε στον 2ο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό Δυτικής Μακεδονίας, έλαβε το Α΄ ανάλογο Βραβείο και το έτος 2005 εκδόθηκε απ’ το Ινστιτούτο Βιβλίου και Ανάγνωσης Κοζάνης με τη μορφή βιβλιαρίου 50 σελίδων.

Ο ναός της Παναγίας Ρασιώτισσας (έτ. 1414),
όπου βρισκόταν η εικόνα του Χριστού Βηθλεεμίτη.

Η πρόσοψη του Μητροπολιτικού ναού Καστοριάς.
Στο Σκευοφυλάκιό του φυλάσσεται σήμερα η εξεταζόμενη εικόνα.

Το βιβλίο του Γιώργου  Τ. Αλεξίου,
που αναφέρεται στη θεματική εικόνα.
Η είσοδος του Μητροπολιτικού ναού
 Κοιμήσεως της Θεοτόκου, Καστοριάς.

Σάββατο, 22 Δεκεμβρίου 2012

Ο «Αστέρας της Βηθλεέμ» ήταν ένας Άγγελος Κυρίου.

Ο Άγγελος  "Αστέρας της Βηθλεέμ", στο Μηνολόγιο
του Βασιλείου του Β΄ (11ος αιών).
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, αναφερόμενος στη Γέννηση του Χριστού, διατύπωσε την ενδιαφέρουσα άποψη, ότι το λαμπρό άστρο, που οδήγησε τους τρεις Μάγους εκ της Περσίας στη Βηθλεέμ, ήταν στην πραγματικότητα μία ουράνια δύναμη, δηλαδή ένας Άγγελος Κυρίου μεταμορφωμένος σε αστέρα. Λέγει επακριβώς αυτός ο μέγας Ιεράρχης της Εκκλησίας μας: «ου των πολλών είς ο αστήρ ούτος ην, μάλλον δε ουδέ αστήρ, ως έμοιγε δοκεί, αλλά δύναμίς τις αόρατος (: αγγελική) εις ταύτην μετασχηματισθείσα την όψιν…» (Χρυσοστ. Migne P.G. 57, 64-66).
Αυτήν την ενδιαφέρουσα άποψη του Ιερού Χρυσοστόμου την απέδωσαν και αποτύπωσαν εικαστικά σε κώδικες και σε τοιχογραφίες και ψηφιδωτά ιερών ναών αρκετοί βυζαντινοί και μεταβυζαντινοί αγιογράφοι της Ορθοδοξίας. Τρεις απ’ αυτές τις εικονίσεις παρουσιάζονται εδώ.
Ο Άγγελος "Αστέρας" ως οδηγός των Μάγων.
Ψηφιδωτό ιεράς μονής Δαφνίου (11ος αιών).
Σημείωση. Η απεικόνιση ενός έφιππου αγγέλου, ο οποίος συμβολίζει το άστρο που οδήγησε τους Μάγους στη Βηθλεέμ, υπάρχει και στην τοιχογραφία της Γέννησης του Χριστού (έτ. 1606), που σώζεται στο ναό της «Παναγίας του άρχοντα Αποστολάκη» Καστοριάς (: πρόκειται για έναν αξιόλογο ναό, τον οποίον έθαψαν, περί το έτος 1970, στο υπόγειο του «Εμπορικού Επιμελητηρίου» Καστοριάς, ασεβείς και άπληστοι τοπικοί «άρχοντες»).
Ο αστήρ (έφιππος άγγελος, επάνω αριστερά στην εικόνα) οδηγεί τους Μάγους.
Τοιχογραφία Φράγκου Κατελάνου, έτ. 1560.

Ο ναός της Παναγίας του άρχοντα Αποστολάκη (1606),
"φυλακισμένος" στο υπόγειο του Εμ. Επ.Καστοριάς.

Τετάρτη, 5 Δεκεμβρίου 2012

Η εκκλησιαστική εφημερίδα του Νεστορίου Καστοριάς "Παμμέγιστοι Ταξιάρχες"

Εικόνα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στο Νεστόριο
και η εφημερίδα "Παμμέγιστοι Ταξιάρχες".
Το όμορφο και ιστορικό χωριό Νεστόριο Καστοριάς αποτελείται από δύο συνοικισμούς κι έχει αντίστοιχους ενοριακούς ναούς. Οι ναοί αυτοί είναι, α) των Παμμεγίστων Ταξιαρχών στο Άνω Νεστόριο και β) της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στον Κάτω συνοικισμό του χωριού. Στο ναό των Ταξιαρχών υπηρετεί αρκετά χρόνια ως εφημέριός του ο άξιος και δραστήριος ιερέας π. Γεώργιος Χουζούρης, που είναι και Αρχιερατικός Επίτροπος στην εκεί περιοχή.
Ο αναφερόμενος π. Γεώργιος είναι επίσης ταλαντούχος αγιογράφος – ζωγράφος, καθώς και αξιόλογος συγγραφέας. Διδάσκει, εδώ και μερικά έτη, σε κατοίκους του Νομού Καστοριάς την ιερή τέχνη της αγιογραφίας, διαχειρίζεται στο διαδίκτυο το σπουδαίο Ιστολόγιο (blog) «Αρχάγγελος Μιχαήλ» (http://wwwarchagellosmichail.blogspot.gr/) και συντάσσει κι εκδίδει, από διετίας περίπου, τη μηνιαία εφημερίδα «Παμμέγιστοι Ταξιάρχες».
Το θρυλικό Νεστόριο, Άνω και Κάτω.
Η φωτογραφία ελήφθη απ' το Διαδίκτυο.
Η εν λόγω εφημερίδα είναι μικρού σχήματος και διαθέτει τέσσερις σελίδες. Το πρόσφατο φύλλο (τεύχος)  της, του Δεκεμβρίου 2012, φέρει αύξοντα αριθμό 19, είναι αφιερωμένο στη μεγάλη εορτή των Χριστουγέννων και περιλαμβάνει σχετικά της κείμενα. Ένα απ’ αυτά τα κείμενα, τα επίκαιρα και ψυχωφελή, που εγράφη απ’ τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο, παρουσιάζεται ακολούθως:
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
«Ο Χριστός πού είναι άναρχος και αιώνιος, τώρα λαμβάνει αρχή. Ο Χριστός πού είναι αυθύπαρκτος, δημιουργείται. Ο Χριστός πού είναι άπειρος, εισέρχεται και χωράει στην περιορισμένη ανθρώπινη φύση. Αυτός που πλουτίζει με τα αγαθά Του τον κόσμο, γίνεται φτωχός, παίρνοντας ανθρώπινο σώμα, για να πλουτίσω εγώ με την θεότητά Του. Ποιος μπορεί να παραστήσει πόσος είναι ο πλούτος της αγαθότητάς Του;
Γι’ αυτό και συ τρέξε μαζί με τον Αστέρα και μαζί με τους Μάγους φέρε Του για δώρα, χρυσό και λιβάνι και σμύρνα. Τίμησέ Τον ως Βασιλέα και Θεό και ως Λυτρωτή, που νεκρώθηκε για σένα. Μαζί με τους ποιμένες δόξασέ Τον, με τους αγγέλους ύμνησέ Τον, με τους αρχαγγέλους σκίρτησε από χαρά.
Ας είναι κοινή η πανήγυρη των ουρανίων και των επιγείων δυνάμεων...»
(Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος)
Ο ενοριακός ναός Παμμεγίστων Ταξιαρχών
Άνω Νεστορίου.

Η εικόνα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ
στο Άνω Νεστόριο.

Ο ιερέας Νεστορίου π. Γεώργιος Χουζούρης
(ο φέρων τα μπλε άμφια) στη Μαυριώτισσα.

Η καταπληκτική ιερά μονή των Ταξιαρχών
στην Τσούκα Νεστορίου. (έτ. 1255).
Το Στρατιωτικό Νεκροταφείο Νεστορίου, με τους τάφους ηρώων στρατιωτών μας,  που έπεσαν στον
 Γράμμο για την Ελευθερία μας (έτη 1946 - 49).

Ο ναός του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στο Νεστόριο.

Ο ναΐσκος του Αγίου Νικολάου στο Νεστόριο.

Κυριακή, 2 Δεκεμβρίου 2012

Ο άγιος Μηνάς ως προστάτης των κτηνοτρόφων της Καστοριάς.

Πίν. 1. Ο άγιος Μηνάς ως προστάτης των ποιμνίων.
Οι περισσότεροι κάτοικοι των ορεινών χωριών της Καστοριάς ήταν έως τη δεκαετία του 1960 γεωργοί και κτηνοτρόφοι. Ο καθένας απ’ αυτούς καλλιεργούσε λίγους μικρούς αγρούς και είχε μερικές δεκάδες αιγοπρόβατα. Επειδή τα εν λόγω αιγοπρόβατα κινδύνευαν διαρκώς από τους αιμοβόρους λύκους, οι αναφερόμενοι χωρικοί είχαν αναθέσει την προστασία αυτών (των αιγοπροβάτων) στον άγιο Μηνά (Πίν. 1). Θεωρούσαν δηλαδή κι αναγνώριζαν ως αόρατο και αποτελεσματικό προστάτη των ποιμνίων τους από το στόμα των λύκων, τον Άι-Μηνά και γι’ αυτό τον τιμούσαν ιδιαίτερα και ως εξής:
a)         Το πρωί της 11ης Νοεμβρίου, ημέρα που εόρταζε ο άγιος Μηνάς, εκκλησιάζονταν όλοι οι κτηνοτρόφοι του χωριού οικογενειακώς. Ακολούθως και μέχρι το βράδυ, δεν εκτελούσαν καμία χειρωνακτική εργασία.
b)        Την ίδια εορτάσιμη ημέρα οι γυναίκες του χωριού έδεναν με σχοινιά όλα τα ψαλίδια της οικίας τους, «για να δέσει έτσι και ο άγιος Μηνάς το στόμα των λύκων» (Πίν. 4). Επίσης, κάρφωναν ένα μικρό καρφί στο κατώφλι της εξώπορτας τού σπιτιού, με την ευχή «να καρφώσει έτσι και ο Άι-Μηνάς το στόμα των εχθρών τους, για να μην τους συκοφαντούν και τους κακολογούν».

Πίν. 2. Ο άγιος Μηνάς
αιχμαλωτίζει λύκους (!).
Καστοριανή εικόνα.
c)         Μερικοί εύποροι χωρικοί έκτιζαν σε σταυροδρόμια μικρά εικονοστάσια επ’ ονόματι του Άι-Μηνά κι αφιέρωναν ιερές εικόνες του στους ναούς της περιοχής. Στις εικόνες αυτές παριστανόταν ο Άγιος έφιππος με πολεμική εξάρτιση, να συλλαμβάνει και να εξοντώνει άγριους λύκους! (Πίν. 2, 3).
Μία εικόνα του αγίου Μηνά ως οι προαναφερόμενες, η οποία προέρχεται απ’ τον ιερό ναό Εισοδίων της Θεοτόκου πόλης Καστοριάς και χρονολογείται στον 16ο αιώνα, παρουσιάζεται εδώ (Πίν. 2, 3). Η εικόνα αυτή φωτογραφήθηκε και τυπώθηκε σε μορφή καρτ - ποστάλ, και διανεμήθηκε απ’ η Ιερά Μητρόπολη Καστοριάς ως ευλογία, στα πλαίσια του εορτασμού της 100ης επετείου απελευθέρωσης της πόλης (Καστοριάς) απ’ τον τουρκικό ζυγό (11/11/1912 – 11/11/2012) (Πίν. 5).

Πίν. 3. Λύκοι δεμένοι απ' τον Άι-Μηνά.
Λεπτομέρεια Πίν. 2.
 Πίν. 4. Ψαλίδια κτηνοτρόφων
δεμένα την ημέρα εορτής του αγίου Μηνά.


Επετειακό Ημερολόγιο
της Ιεράς Μητρόπολης Καστοριάς.