Η εικονογραφία της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι, ως γνωστόν,
θεόπνευστη κι ως εκ τούτου λίαν σημαντική κι εξόχως διδακτική. Τα άγια Πρόσωπα της
Πίστεώς μας, τα καταπληκτικά γεγονότα και περιστατικά του θαυμαστού βίου τους,
τα πραχθέντα και τα λεχθέντα εξ
αυτών αποδίδονται στην Ορθόδοξη εικονογραφία
διττώς, ήτοι ρεαλιστικώς αλλά και συμβολικώς -
αλληγορικώς.
Ένα καταπληκτικό γεγονός ως τα ανωτέρω αναφερόμενα αποτελεί και
το μέγα θαύμα της Ανάστασης του Λαζάρου, που τέλεσε ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός
μερικές ημέρες πριν από τα φρικτά Πάθη και την ένδοξη Ανάστασή Του. Το θαύμα
αυτό αποδίδεται απ’ τους αγιογράφους μας ρεαλιστικώς, δηλαδή ακριβώς όπως έγινε,
με την εικόνιση του Χριστού όρθιου μπροστά στον τάφο του φίλου του Λαζάρου, με
το νεκρό Λάζαρο να βγαίνει απ’ το μνήμα
του αναστημένος, και με τους Μαθητές του Κυρίου, με τις δύο αδελφές τού νεκρού
και με πολλούς Ιουδαίους να παρατηρούν έντρομοι και να θαυμάζουν τα γενόμενα.
Το υψηλό και διδακτικό νόημα τού εξεταζόμενου μεγάλου θαύματος, κατά τη διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας μας και τη θεολογική άποψη των ιερών Υμνογράφων της αποδίδεται άριστα και με την υψηλόπνοη συμβολική εικόνιση του Χριστού ως Καλού Ποιμένος. Σ’ αυτήν την εμπνευσμένη εικόνιση παρουσιάζεται κι επιγράφεται ο Κύριός μας ως Ποιμένας (βοσκός προβάτων), να μεταφέρει στον αυχένα Του έναν αμνό, που συμβολίζει τον κάθε άνθρωπο και βεβαίως τον Τετραήμερο Λάζαρο, τον οποίον προηγουμένως ο Ίδιος έχει σώσει απ’ την αμαρτία και τον εξ αυτής προερχόμενο θάνατο.
Ένα Τροπάριο ως τα
ανωτέρω, που παρουσιάζει τον Χριστό ως Καλόν Ποιμένα και που ψάλλεται επικαίρως
κατά την Ακολουθία του Όρθρου του Σαββάτου τού τεταρταίου Λαζάρου, παρατίθεται
ακολούθως, μαζί με ανάλογες εικόνες Του.
Τροπάριο της Ακολουθίας του Όρθρου.
Κανών β', Ωδὴ δ', του Λαζάρου
Ήχος πλ. δ'
Συ ως ποιμήν, ήρπασας Σώτερ τον άνθρωπον, τον φθαρέντα, ήδη
τετραήμερον, δημιουργέ, λύκου εκ δεινού, όντως και παμφάγου, ως δυνατός τε και
Κύριος, εν τούτῳ, προδεικνύων, την παγκόσμιον δόξαν, της σης νυν τριημέρου Εγέρσεως.
Νοηματική απόδοση του Τροπαρίου.
Εσύ Σωτήρα Χριστέ, ο οποίος άρπαξες σαν τον βοσκό των προβάτων τον Λάζαρο, που ήταν ήδη νεκρός τέσσερις
ημέρες, απ΄ τον φοβερό και πραγματικά παμφάγο λύκο, τον Άδη, ως δυνατός και
κύριος της Ζωής και του θανάτου που είσαι, δείχνοντας έτσι εκ των προτέρων και την
δική Σου Ανάσταση μετά την τριήμερη ταφή
Σου.
Γιώργος Τ. Αλεξίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου