Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2025

Μία μεγάλη ευλογία κι η εξ αυτής ανάλογη επιτυχία: 500.000 οι άμεσοι αναγνώστες (!) τού Ιστολογίου «Φως της Καστοριάς» απ’ τον Ιούνιο 2011 κι έως σήμερα 18 Νοεμβρίου 2025.

 

        Ο δάσκαλος και πτυχιούχος Θεολογίας Γεώργιος Τ. Αλεξίου θέλησε κατά το έτος 2011 να δημιουργήσει και να δημοσιεύσει στο διαδίκτυο ένα ποιοτικό Ιστολόγιο (blog), που θα περιλάμβανε και θα κοινοποιούσε εκλεκτά κείμενα και φωτογραφίες, πρωτίστως θεολογικού, και δευτερευόντως εθνικού και λαογραφικού περιεχομένου. Προς τούτο προσευχήθηκε και ζήτησε - και ζητάει έκτοτε συνεχώς - την ανάλογη βοήθεια και φώτιση απ’ τον Ιησού Χριστό που είναι το αληθινό «φως του κόσμου», καθώς κι από την Παναγία που είναι «πλήρης σοφίας τής υπερφώτου». Ακολούθως αναζήτησε έναν κατάλληλο τίτλο για το αναφερόμενο ιστολόγιο, που να είναι ενδεικτικός κι εκφραστικός τού ωφέλιμου κι εποικοδομητικού περιεχομένου του, κι επέλεξε την ονομασία «Φως της Καστοριάς». Αναζήτησε επίσης να βρει ένα όμορφο κι αντιπροσωπευτικό του λογότυπο, και βρήκε και προτίμησε την πρωτότυπη μορφή ενός δικέφαλου βοτρυοφόρου (σταφυλοφόρου) αετού, που κοσμεί το ξυλόγλυπτο τέμπλο (18ος αιών) τού βυζαντινού ναού Αγίου Νικολάου «τής Αρχόντισσας Θεολογίνας» Καστοριάς (15ος αιών).

    Απ’ τον Ιούνιο του έτους 2011 που δημιουργήθηκε το εξεταζόμενο Ιστολόγιο (https://fos-kastoria.blogspot.com/) κι έως σήμερα 18 Νοεμβρίου 2025 αναρτήθηκαν σ’ αυτό και δημοσιεύτηκαν 777 κείμενα σύντομα, αυτοτελή και περιεκτικά, πλαισιωμένα από ικανό αριθμό σχετικών τους φωτογραφιών. Όλα σχεδόν τα εν λόγω κείμενα συνεγράφησαν από τον Γιώργο Τ. Αλεξίου, δημιουργό και διαχειριστή τού Ιστολόγιου, τ’ ανέγνωσαν δε άμεσα (απ’ ευθείας) απ’ αυτό 500.000 άτομα, καθώς και πολύ μεγάλος αριθμός άλλων ατόμων που τα είδαν αναδημοσιευμένα σε άλλα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας.

    

    Η προαναφερόμενη μεγάλη απήχηση - επιτυχία τού παρουσιαζόμενου Ιστολογίου “Φως τής Καστοριάς” οφείλεται, κατά τη βέβαιη άποψη τού δημιουργού και διαχειριστή του Γιώργου Τ. Αλεξίου, στην ανάλογη βοήθεια και φώτιση που έλαβε αυτός απ’ τον Ιησού Χριστό και απ’ τη Θεοτόκο, τους Οποίους ευχαριστεί κι ευγνωμονεί και τους παρακαλεί να του παρέχουν και στο μέλλον την ανάλογη βοήθεια και φώτιση.

    Γιώργος Τ. Αλεξίου.














Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025

Η μεγάλη χριστιανική αρετή «η Διάκριση» και ο «Προσωπικός αριθμός» τής παγκοσμιοποίησης.

     

    Η «Διάκριση» είναι μία πολύ μεγάλη χριστιανική αρετή, που αναγνωρίζεται από τους άγιους Πατέρες τής Ορθόδοξης Εκκλησίας μας ως «η αρετή των αρετών». Τη Διάκριση την παρέχει στους Χριστιανούς ως χάρισμα το Άγιο Πνεύμα .Οι Χριστιανοί που την αποκτούν έχουν πλέον αυτογνωσία και αλάνθαστη γνώμη και κρίση για πρόσωπα, ιδέες και πράγματα. Γνωρίζουν εάν πρέπει να μιλήσουν, πότε και σε ποιον, και τι να πουν και να πράξουν, για να μην εκτεθούν, αποδοκιμαστούν και λοιδορηθούν αργότερα.

    Την αρετή «Διάκριση» πρέπει να τη ζητούμε με την προσευχή μας απ’ το Θεό, να τη λαμβάνουμε και να την κατέχουμε όλοι οι ορθόδοξοι Χριστιανοί, ιδιαιτέρως δε οι πολιτικοί και οι θρησκευτικοί αξιωματούχοι μας. Οι τελευταίοι πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί και διακριτικοί όταν λαμβάνουν μια οποιαδήποτε εντολή από την Πολιτεία. Να την εξετάζουν με μεγάλη προσοχή και με Διάκριση, κι εάν, φευ, οι ίδιοι την αποδέχονται και την εφαρμόζουν για τους δικούς τους λόγους, να μην προσπαθούν ευθέως ή, και το χειρότερο, πλαγίως  κι εμμέσως να επιβάλλουν την αποδοχή κι εφαρμογή της και απ’ τους Χριστιανούς. Εάν π.χ. θεωρούν οι ίδιοι, ότι ο λεγόμενος «Προσωπικός αριθμός», τον οποίον οι «Παγκοσμιοποιητές» επιδιώκουν να δοθεί στους Χριστιανούς, είναι απλώς ένα διοικητικό μέτρο τής Πολιτείας και ότι δεν έχει θεολογική πνευματική διάσταση, ας κρατήσουν αυτήν την άποψη αποκλειστικώς για τον εαυτόν τους και να μην προσπαθήσουν να την επιβάλλουν και στους πιστούς, οι οποίοι,  κατά τη δική τους Διάκριση, ορθώς θεωρούν το μέτρο θεολογικής φύσεως και απολύτως προσωπικό, όπως εξάλλου το δηλώνει και η ονομασία του «προσωπικός». Ως τέτοιο, δηλαδή προσωπικό και θεολογικής φύσεως, αφορά αποκλειστικώς την προσωπική πνευματική σχέση ενός εκάστου Χριστιανού με τον Πανάγαθο Θεό μας και δεν αφορά κανέναν άλλον. (Γιώργος Τ. Αλεξίου).













Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2025

Δύο απ’ τις σημασίες τού συνεορτασμού και τής συνεικόνισης των δύο Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ (+ 8 Νοεμβρίου).

 

Ο συνεορτασμός και η παράλληλή του συνεικόνιση των δύο Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ έχουν κατά την άποψη τής Εκκλησίας μας, όπως αυτή παρουσιάζεται στα ακολούθως παρατιθέμενα δύο τροπάρια τής εορτής τους, ιδιαίτερη σημασία (και) για τους εξής δύο λόγους:

Α) Επειδή κατά την ημέρα αυτή προσκαλούνται απ’ τον Αρχάγγελο Μιχαήλ οι άνθρωποι, και ανταποκρίνονται στην πρόσκλησή του, να συνεορτάσουν με τους Αγγέλους και να ψάλλουν όλοι μαζί τον Τρισάγιο Ύμνο:

Τροπάριο 1ο. Στιχηρό, ήχος α’.

Ο Ταξιάρχης των άνω Θείων Δυνάμεων, σήμερον συγκαλείται, των βροτών τας χορείας, μίαν συν Αγγέλοις φαιδράν εορτήν, συγκροτήσαι Συνάξεως, αυτών της θείας και άμα ύμνον Θεώ, αναμέλψαι τον τρισάγιον.

Ελεύθερη απόδοση του 1ου Τροπαρίου στη Νεοελληνική.

Ο Ταξιάρχης των Αγγελικών Δυνάμεων Μιχαήλ, προσκαλεί σήμερα όλες τις εκκλησιαστικές ομάδες των ανθρώπων να συγκροτήσουν με τη θεϊκή ομάδα των αγγέλων μία χαρούμενη εορτή και αμέσως να ψάλλουν όλοι μαζί στο Θεό τον Τρισάγιο ‘Ύμνο.

{Ο Τρισάγιος Ύμνος είναι εκείνος που άκουσε ο προφήτης Ησαΐας να ψάλλουν ακατάπαυστα οι Άγγελοι γύρω από το θρόνο του Θεού: «Άγιος, άγιος, άγιος Κύριος Σαβαώθ, πλήρης πάσα η γη τής δόξης αυτού»}.

Β) Επειδή προαναγγέλουν τη μελλοντική, βέβαιη και ποθητή ένωση κι ένταξη όλων των Χριστιανών στη μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία:

Τροπάριο 2ο . Ωδὴ α'. Ήχος πλ. δ'.

Συνευφρανθώμεν τοις Αγγέλοις άνθρωποι, πνευματικώς εν χαρά, ο Γαβριήλ αύθις, νυν ευαγγελίζεται, Εκκλησιών την ένωσιν, και καθαίρεσιν πάσης, της εναντίας αιρέσεως, εν τη παρουσίᾳ της μνήμης αυτών.

Ελεύθερη απόδοση του 2ου Τροπαρίου στη Νεοελληνική.

Να ευχαριστηθούμε πνευματικώς και με χαρά άνθρωποι μαζί με τους αγγέλους, διότι αμέσως τώρα ο Αρχάγγελος Γαβριήλ μας φέρνει με τη σημερινή εορτή των δύο Αρχαγγέλων, το καλό μήνυμα τής Ένωσης των Εκκλησιών και την εξάλειψη όλων των αιρέσεων που εναντιώνονται σ’ αυτήν.

Γ. Τ. Α.