Παρασκευή 28 Ιουλίου 2017

"Ο οβολός της χήρας" (Μάρκ. Ιβ΄, 41 - 44).

Η πτωχή χήρα ρίχνει τον οβολό της
κι ευλογείται από τον Χριστό.
Εικόνα στο ναό Αγίου Γερμανού Πρεσπών.
Και τότε εκάθισεν ο Ιησούς απέναντι από τα κουτιά των ελεημοσυνών και έβλεπε πως ο λαός έρριπτε χάλκινα νομίσματα εις αυτό. Και πολλοί πλούσιοι έρριπταν πολλά. Ήλθε όμως μία πτωχή χήρα και έριξε δύο λεπτά, δηλαδή έναν κοδράντην. Και αφού επροσκάλεσε ο Κύριος τους μαθητάς του τους είπε. “σας διαβεβαιώνω, ότι αυτή η πτωχή χήρα έριξε εις το κουτί πολύ περισσότερα από όλους τους άλλους. Διότι όλοι οι άλλοι έρριψαν από το περίσσευμά των, αυτή δε από την πλήρη στέρησίν της. όλα όσα είχεν τα έρριψεν, όλο το βιο της”.
(Βλ. και Λουκ. κα΄, 1 – 4).

Θλιβερή διαπίστωση: Δυστυχώς, σε μερικές περιπτώσεις, ο οβολός της χήρας καταλήγει στο «χοντρό πορτοφόλι» πονηρών, ιδιοτελών και φιλοχρήματων «παντελονάδων» και «μοναστηριαρχών».

Οι καπηλευτές της ευσέβειας. Μάρκ. 1β΄, 38 – 40.
Και τους έλεγε (ο Κύριος τους μαθητάς του) εις την διδασκαλίαν του.·“προσέχετε από τους γραμματείς (: σημερινοί “θεολόγοι” και θεολογούντες), οι οποίοι θέλουν να εμφανίζονται και να περιπατούν με επισήμους και ειδικάς δι’ αυτούς στολάς και επιδιώκουν τους τιμητικούς χαιρετισμούς εις τας αγοράς και τα πρώτα καθίσματα εις τας συναγωγάς και τας πρώτας θέσεις εις τα δείπνα. Αυτοί είναι, που καταπατούν το δίκαιον και κατατρώγουν τα σπίτια και την περιουσίαν των χηρών και κατόπιν με υποκρισίαν πολλήν και με το πρόσχημα της ευσεβείας κάνουν μακράς προσευχάς, διά να εξαπατούν τους άλλους. Αυτοί θα λάβουν μεγαλυτέραν καταδίκην, από οποιονδήποτε άλλον άρπαγα και κλέπτην”. (Και τούτο, διότι αυτοί εν επιγνώσει αμαρτάνουν, και, το ακόμη χειρότερον, καπηλεύονται την ευσέβειαν).

Η χήρα ρίχνει τον κοδράντην στο κουτί.

Επεξήγηση. «Παντελονάδες» και “Μοναστηριάρχες”: Σκωπτικός χαρακτηρισμός των “λαϊκών” που υποκρίνονται τον ευσεβή και υποτακτικό, και περιφέρονται σε Μητροπόλεις και σε μοναστήρια, αντίστοιχα, και αποκομίζουν διάφορα οφέλη. Ο ευσεβής λαός τούς γνωρίζει καλώς και παρακολουθεί τα καμώματα και “κατορθώματά” τους.


Σημείωση. Η ερμηνευτική απόδοση των ευαγγελικών περικοπών είναι του Ι.Θ. Κολιτσάρα. Όλες οι εικόνες, πλην της πρώτης, ελήφθησαν από το διαδίκτυο.




Ρωμαϊκός κοδράντης της εποχής του Χριστού.

Κυριακή 23 Ιουλίου 2017

Προφητικός Λόγος του Ρώσου ιερομάρτυρος αγίου Ανδρονίκου, αρχιεπισκόπου Πέρμ (1870 – 1918) († 6 Ιουνίου).

Ρωσική φορητή εικόνα
του αγίου Ανδρονίκου.
Ο χωρισμός της Αγίας Εκκλησίας μας από το αντιχριστιανικό Κράτος.
 «Περιμένετε όλοι εσείς οι επίδοξοι μεταρρυθμιστές της Αγίας Εκκλησίας! Θα γίνει και εδώ χωρισμός της Εκκλησίας από το Κράτος - δίχως τη θέληση μας - και θα ακολουθήσει αναπόφευκτα διωγμός της Εκκλησίας από το όχι απλώς άθρησκο αλλά αντιχριστιανικό κράτος... Είτε το θέλουμε είτε όχι, μια τέτοια εξέλιξη δεν είναι μακριά. Πρέπει, λοιπόν, να ετοιμαζόμαστε, γιατί η πίστη μας θα δοκιμαστεί σαν σε φωτιά από το πνεύμα του Αντίχριστου πρώτα και από τον ίδιο τον Αντίχριστο έπειτα...»

Βιογραφικά στοιχεία του αγίου Ανδρονίκου.
Ο άγιος ιερομάρτυς Ανδρόνικος γεννήθηκε το 1870 στην κεντρική Ρωσία. Υπηρέτησε την Ορθόδοξη Εκκλησία τής χώρας του με απαράμιλλη αφοσίωση  και θαυμαστό ζήλο ως Μοναχός, Πρεσβύτερος, Αρχιμανδρίτης και Επίσκοπος. Υπηρέτησε επίσης μ’ επιτυχία ως ιεραπόστολός της στην Ιαπωνία. Το έτος 1918 τον συνέλαβαν οι άθεοι Μπολσεβίκοι Κομμουνιστές  και τον έθαψαν ζωντανό. Άγιε του Θεού ιερομάρτυρα Ανδρόνικε, πρέσβευε υπέρ ημών (Γ.Τ.Α.).  

ΣΗΜΕΙΩΣΗ
Βλέπε περισσότερα στοιχεία για τη μαρτυρική ζωή και το θαυμαστό έργο του αγίου Ανδρονίκου στην ηλεκτρονική Διεύθυνση:

Βλέπε επίσης Διδαχή του στη Διεύθυνση:
http://fos-kastoria.blogspot.gr/2012/10/

Ο άγιος Ανδρόνικος ως επίσκοπος.



Εξαίρετο βιβλίο για τον άγιο Ανδρόνικο.


Ο άγιος Ανδρόνικος.

Το μαρτύριο των Ρώσων αγίων Ανδρονίκου
κι Ερμογένους απ' τους άθεους κομμουνιστές.


Ο ιερομάρτυρας άγιος Ανδρόνικος

Πέμπτη 13 Ιουλίου 2017

Δένδρα και δάση Γάβρου στο βουνό Σαρακίνα Καστοριάς.

“Και καρτερούν (οι βλάχοι) την άνοιξη, τ’ όμορφο καλοκαίρι,
ν' ανοίξει ο γαύρος κ’ η οξυά, να βγάλει η γης χορτάρι”.
(Δημοτικό τραγούδι)

Ωραιότατο άνθος Γαύρου
Το ασβεστολιθικό βουνό Σαρακίνα (υψ.  ) βρίσκεται απέναντι από την πόλη της Καστοριάς, σε νοτιοανατολική κατεύθυνση και σε ευθεία απόσταση 4 – 5 χιλιομέτρων, περίπου. Το εν λόγω βουνό έχει σχήμα μακρόστενο κι εκτείνεται απ’ την Κορησό έως το Βογατσικό. Στο πετρώδες και άγονο έδαφός του, στις βαθιές και απότομες χαράδρες του και στις άνυδρες ρεματιές του φύονται αναρίθμητα αγριολούλουδα κι ευδοκιμούν πάμπολλα είδη δέντρων. Το σημαντικότερο και πολυπληθέστερο απ’ αυτά τα είδη δέντρων είναι ο Γάβρος ή αλλιώς το Γαβρί, που απαντάται εκεί σε μεμονωμένες συστάδες, και σε σχετικώς μικρά δάση.
Στο διαδίκτυο αναφέρονται (και) τα εξής για το δέντρο Γάβρος:
«Γαύρος – Carpinus
Το γένος Carpinus περιλαμβάνει πάνω από 20 είδη που ευδοκιμούν στην Ευρώπη και στη Δυτική Ασία, σε υψόμετρο 200 - 1.200 μ., σε μικτά δάση από πλατύφυλλα, σε εδάφη όξινα, χαλαρά, γόνιμα και με πολύ νερό. Στην Ελλάδα απαντώνται δύο είδη ο Κάρπινος ο βετουλοειδής – Carpinus betulus ή γαύρος και ο Κάρπινος ο ανατολικός – Carpinus orientalis ή ψωρόγαυρος (η δεύτερη ονομασία ακούγεται στον Γέρμα Καστοριάς).
Νεαρό δέντρο Γαύρου με λείο κορμό.
Ο Κάρπινος ο βετουλοειδής είναι ένα φυλλοβόλο δέντρο, με ύψος που φτάνει μέχρι τα 20 και διάμετρο τα 12 μέτρα, κορμό με ελικοειδείς ζώνες που καλύπτεται από γκρίζο και λείο φλοιό. Η κόμη του είναι πυκνή, κανονική, με επαλλάσσοντα σκούρα πράσινα φύλλα, στενά ωοειδή, οξυκόρυφα, με παρυφές διπλά πριονωτές και τρίχες στις γωνίες των νεύρων της κάτω επιφάνειας. Ανθίζει τον Απρίλιο και Μάιο και οι ανθοί του είναι κρεμάμενοι ίουλοι, κιτρινο-πρασινωποί οι αρσενικοί και πρασινωποί οι θηλυκοί. Ο καρπός του είναι κρεμάμενος και αποτελείται από στρογγυλωπά ραβδωτά κάρυα με τρίλοβα πτερύγια.
Ο Κάρπινος ο ανατολικός ή ψωρόγαυρος διαφέρει από τον Κάρπινο τον βετουλοειδή στο ότι είναι δέντρο μικρότερο, με μικρότερα φύλλα και με πολλά κλαδάκια σε ολόκληρο τον κορμό του.
Το ξύλο του Γάβρου είναι σκληρό και δύσκολο στην  επεξεργασία και γι’ αυτό χρησιμοποιείται κυρίως για στειλιάρια και ξύλινα εργαλεία».
Το πιο μεγάλο απ’ τα δάση της Σαρακίνας βρίσκεται στο βόρειο παραβούνι της, που υπέρκειται της Κορησού και που φέρει την ονομασία Γάβρος, λόγω της ανάλογης βλάστησής του. Απ’ τα λοιπά δασάκια της, τα δύο ομορφότερα βρίσκονται στην περιοχή του Πάσχου Γέρμα και στην τοποθεσία “Το λιβάδι του Φίτζιου” Κορησού, αντίστοιχα. Τα δασύλλια αυτά τα επισκέπτεται τακτικά ο γράφων δάσκαλος Γιώργος Τ. Αλεξίου, περιπλανιέται εντός τους, παρατηρεί τα δέντρα που τα συγκροτούν και θαυμάζει, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου τη γενική ομορφιά τους, και κατά τους μήνες Ιούνιο – Ιούλιο την ελκυστική ανθοφορία τους.
Το παρόν κείμενο θα κλείσει με την παράθεση ενός υπέροχου ποιήματος του Κώστα Κρυστάλλη, στο οποίο αναγφέρεται και ο γαύρος:
Τα δέντρα που φουρφουλογούν στης χαραυγής τ’ αγέρι,
λες και ξυπνούν, ξαφνιάζονται στης λυγερής το διάβα
κι ανακινώντας τα κλαδιά το ’να ρωτάει τ’ άλλο.
Ρωτάει ο γαύρος τη φτελιά, ο πεύκος το πλατάνι.
το κυπαρίσσι την ιτιά, η λυγαριά τη δάφνη:
— Ποια είναι εκείνη που περνά; Μη ναν’ καμιά νεράιδα;

Κορμός Γαύρου (λείος).
ΣΗΜΕΙΩΣΗ. Το βουνό Σαρακίνα, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, αποτελούσε κατά τη βυζαντινή εποχή το ιδιότυπο Άγιον Όρος της Καστοριάς. Εντός των πολλών σπηλαίων τής Σαρακίνας διέμεναν και ασκήτευαν τότε πολλοί Μοναχοί και Αναχωρητές απ’ τη  γύρω περιοχή.

Κορυφή δέντρου Γαύρου με λευκά άνθη.


Κλαδίσκος Γαύρου με φύλλα και άνθη.

Όμορφα άνθη Γαύρου.


Δασάκι Γαύρου στην περιοχή "Τρανός Λάκκος".

Δασάκι Γαύρου στην περιοχή "Το λιβάδι του Φίτζιου"


Κορυφή δέντρου Γαύρου με άνθη.


Το βουνό Γαύρος απάνω από την Κορησό.

Κορμός "Ψωρόγαυρου"
στον Πάσχο Γέρμα.

Η ανθοφορία του Γαύρου στο τέλος της.




Μνημειακή στήλη σε ορεινό αυχένα
της Σαρακίνας. Έργο Γ. Γουγούση.






Η συμμετρική κόμη συστάδας
5-6 πελώριων Γάβρων.


Οι χοντροί κορμοί της πιο πάνω 
 εικονιζόμμενης συστάδας Γάβρων.


Η Παναγία η Γαυριώτισσα
στην ομώνυμη ιερά μονή της Αμφίκλειας.


Τρίτη 11 Ιουλίου 2017

Η καστοριανή ζωγράφος – χαράκτρια Σοφία Οδ. Αλεξίου, 1960 - 2017.

Η καστοριανή ζωγράφος
Σοφία Οδ. Αλεξίου (1960-  2017).
Η άριστη, γνωστή και καταξιωμένη εικαστική καλλιτέχνις Σοφία Αλεξίου απεβίωσε στην Αθήνα την 18η Απριλίου 2017. Η μεταστάσα Σοφία είχε γεννηθεί στην Καστοριά το έτος 1960 κι έζησε σ’ αυτήν την όμορφη πόλη έως το 1967. Ο πατέρας της Οδυσσέας είναι συνταξιούχος δικαστικός υπάλληλος και κατάγεται από τον Γέρμα Καστοριάς, ενώ η μητέρα της Γκλόρια έλκει την καταγωγή της απ’ την Παραμυθιά Θεσπρωτίας. Σε ηλικία 7 ετών η αείμνηστη Σοφία μετακόμισε κι έζησε διαδοχικά με την οικογένειά της σε άλλες πόλεις της Ελλάδος, τελικά δε εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου σπούδασε κι εργάστηκε πολλά έτη ως καθηγήτρια καλών τεχνών.
Η Σοφία Αλεξίου ήταν πτυχιούχος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών, του Royal College of Art, και της Kunstakademie Munchen. Κατά την παιδική και νεανική της ηλικία επισκεπτόταν τακτικά στο χωριό καταγωγής της, τον Γέρμα Καστοριάς, τον οποίον υπεραγαπούσε. Κατά τα τελευταία χρόνια είχε διαρκή διαδικτυακή επαφή με συγγενείς της που κατοικούν στην Καστοριά κι ενδιαφερόταν και μάθαινε όλα τα συμβαίνοντα σ’ αυτήν. Ο πρόωρος θάνατός της λύπησε αφάνταστα τους οικείους της, τους συγγενείς, τους μαθητές της και όλους τους γνωστούς της.
Οργανικά ρίστηκε έλαια, λατέξ, κολάζ 1.60 x 2.00
Η αείμνηστη Σοφία άφησε ως πολύτιμη κληρονομιά στους οικείους της και δι’ αυτών σε όλους τους φιλότεχνους τής πατρίδας μας, εξαιρετικούς πίνακές της ζωγραφικής και χαρακτικής, άριστες καλλιτεχνικές φωτογραφίες και σημαντικά γλυπτά έργα της. Μερικές φωτογραφίες της ιδίας, καθώς και αρκετών εικαστικών έργων της παρουσιάζονται εδώ.

1)      Η ανακοίνωση του Επιμελητήριου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος για τον πρόωρο θάνατο της Σοφίας Οδ. Αλεξίου.
Το ΔΣ του Επιμελητήριου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος εκφράζει τη λύπη του για το θάνατο της ζωγράφου - χαράκτριας Σοφίας Αλεξίου, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 57 ετών.
Η Σοφία Αλεξίου γεννήθηκε στην Καστοριά το 1960, σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, στο Royal College of Art, στην Kunst Akademie και στο European Kaleidoscope Project.
Συμμετείχε σε πλειάδα ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Γουλανδρή, στην 4η Biennale Γραφικών Τεχνών στο Βελιγράδι, στην 1η Triennale Χαρακτικής, στην «Visual Arts» στο Cambridge, στην 3η Biennale Πεκίνου, καθώς και στην 6η Biennale Kresby Pilzen. Επιπλέον είχε στο ενεργητικό της ατομικές εκθέσεις στην Γκαλερί ΑΕΝΑΟΝ και στο «Hard Rock Café» στο Ρέικιαβικ της Ισλανδίας.
Η αείμνηστη Σοφία Οδ. Αλεξίου.
Η κηδεία της τελέστηκε την Τετάρτη, 21 Απρίλη στο Κοιμητήριο Ζωγράφου.

2)      Η καλλιτέχνις Iris Trika έγραψε στο FB τα εξής για τον αδόκητο θάνατο της καθηγήτριάς της Σοφίας Αλεξίου.
Πραγματικά σοκαρισμένη και συντετριμμένη μετά από τα καθυστερημένα, τρομερά νέα. Οι άνθρωποι έρχονται και πάνε. Μερικοί από αυτούς θα είναι απλά ξένοι. Κάποιοι άλλοι θα είναι πάντα στην καρδιά σου, το μυαλό σου και θα τους σκέφτεσαι κάθε φορά που θα πετύχεις κάτι νέο επειδή σε βοήθησαν να γίνεις αυτό που είσαι. Αυτή είναι μια νέα σελίδα για όλους μας που είχαμε την ευκαιρία να διδαχτούμε από αυτή την καταπληκτική γυναίκα. Το μεγαλύτερο ευχαριστώ. Σίγουρα έκανες τον κόσμο ένα καλύτερο μέρος και θα σου λείψει. Αντίο.


ΣΗΜΕΙΩΣΗ. Ορισμένες πληροφορίες για τη ζωή της αλησμόνητης Σοφίας Αλεξίου, καθώς και φωτογραφίες καλλιτεχνικών έργων της, υπάρχουν στο προφίλ αυτής, στη διεύθυνση FB: https://www.facebook.com/sofia.alexiou.376

Homus Κατακόρυφη II έλαια, μείγμα
media 1.50 x 1.50

Η Σοφία Αλεξίου με σπουδαστές της.


Homus Κατακόρυφη II έλαια,
μείγμα media 1.50 x 1.50




Χαρακτικό της Σοφίας Αλεξίου



Barcode θάλασσα, χρώματα λατέξ,
μείγμα media 1.60 x2 00

Πορτραίτο της Σοφίας Αλεξίου



Χαρακτικό

Υδρόβια έλαια, 1.20 x2 40

Χαρακτικό
Κωδικός ice έλαια 1.20 x1. 60


 Θαλάσσης, έλαια 1.20.1.60

Έρημος, έλαια 1.50 x 1.50


Χαλκογραφία precipitou
(monoprint), 0.50 x1. 00

Σπείρα ι, μείγμα media,
γύψο 1.20 x 1.60.