Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2025

Ο τωρινός διττός πειρασμός – δοκιμασία των ιερωμένων τής Εκκλησίας μας, α) Έκδοση ψηφιακής Ταυτότητας και β) Ορισμός προσωπικού αριθμού για όλους τους Χριστιανούς.

 

Πολύς λόγος γίνεται τελευταίως στην πατρίδα μας για την απόφαση έκδοσης απ’ την Ελληνική Πολιτεία μίας νέας ψηφιακής Ταυτότητας και για την υποχρεωτική παραλαβή της απ’ τους Έλληνες Πολίτες. Ανάλογες συζητήσεις γίνονται επίσης και για τον ορισμό και την παραλαβή ενός προσωπικού αριθμού απ’ τον κάθε Έλληνα Χριστιανό. Οι γνώμες και απόψεις των Ελλήνων περί αυτών διίστανται, προβληματίζονται δε σχετικώς όλοι και ιδιαιτέρως οι ιερωμένοι και δη οι ιεράρχες τής Εκκλησίας μας. Οι τελευταίοι πιέζονται ήδη εντόνως απ’ την Ελληνική Κυβέρνηση, αναμένεται δε να πιεστούν ακόμη περισσότερο, ώστε να συναινέσουν στα παραπάνω, να γνωστοποιήσουν τη θετική στάση τους γι’ αυτά και να προτρέψουν αναλόγως τους Ορθόδοξους Χριστιανούς.

Πολλοί έγκριτοι Ιερωμένοι τής αγίας Εκκλησίας μας, της οποίας ιδρυτής, κεφαλή και κυβερνήτης είναι ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, δέονται στον Θεό και εύχονται να σιωπήσουν σχετικώς κι εντελώς οι Ιεράρχες μας και να μην πάρουν θέση επ’ αυτών, καθότι «δεν είναι δική τους δουλειά», και διότι, εάν μεροληπτήσουν, θα σκανδαλίσουν μεγάλη μερίδα των πιστών και τότε «Ουαί τω ανθρώπω εκείνω δι' ού το σκάνδαλον έρχεται» (Ματθ. 18,7).

Γιώργος Τ. Αλεξίου.

Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2025

Σημαντική εικόνα του Ιησού Χριστού {+ 16 Σεπτεμβρίου) στο μοναστήρι τής Παναγίας Κλεισούρας Καστοριάς και ένα ομοθεματικό της τροπάριο απ’ τον εορτασμό τής Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.

 

    Στην περύπιστη και παλαίφατη ιερά μονή Γενεσίου τής Θεοτόκου Κλεισούρας Καστοριάς, όπου εγκαταβιώνει σήμερα μία ευλογημένη γυναικεία μοναστική Αδελφότητα, υπάρχει μία πολύ αξιόλογη εικόνα του Χριστού, έτ. 1786, στην οποίαν ο Κύριος παρουσιάζεται με δύο σημαντικές πνευματικές ιδιότητές Του, α) του Αμνού τού Θεού και β) του Καλού Ποιμένος. Η αναφερόμενη εικόνα είναι ομοθεματική και με ένα τροπάριο του οκταήμερου εορτασμού τής Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, που αρχίζει στις 14 Σεπτεμβρίου και λήγει με την απόδοση τής εν λόγω εορτής στις 21 Σεπτεμβρίου.

Το εν λόγω τροπάριο, καθώς και η νοηματική του απόδοση στη Νεοελληνική, παρουσιάζονται ακολούθως.


Στιχηρό Εσπερινού 16ης Σεπτεμβρίου.

Ήχος β’.

...............

Ήρας, το πλανώμενον Σωτήρ, πρόβατον

επ' ώμων και τούτο, τω σω προσήξας

Πατρί, διά του τιμίου σου, και ζωηφόρου

Σταυρού, και Αγγέλοις ηρίθμησας,

εν Πνεύματι θεού ξύλον γαρ αντέθηκας,

αντί του ξύλου Χριστέ ον νυν ανυψούντες

εν πίστει, σε τον εν αυτώ υψωθέντα,

και ημάς υψώσαντα δοξάζομεν.


 Νοηματική απόδοση τού Στιχηρού στη Νεοελληνική.

..................

Σήκωσες στους ώμους σου, Σωτήρα Χριστέ,

το πλανεμένο πρόβατο

και το μετέφερες στο Θεό Πατέρα σου,

χάρις στον τίμιο και ζωηφόρο Σταυρό σου,

και το τοποθέτησες μαζί με τους Αγγέλους.

Με Πνεύμα Θεού αντικατέστησες

το ξύλο του δέντρου της παρακοής των Πρωτόπλαστων

με τον ξύλινο Σταυρό σου, του οποίου σήμερα

με πίστη τιμούμε την Ύψωση και δοξάζουμε εσένα

που υψώθηκες (σταυρώθηκες) σ’ αυτόν

και ακολούθως ύψωσες κι εμάς.

Γιώργος Τ. Αλεξίου.


 

Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου 2025

13η μηνός Σεπτεμβρίου, μνήμη των εγκαινίων τού ναού Αναστάσεως τού Χριστού, Ιεροσολύμων. Απαραίτητος και ο διαρκής εγκαινισμός των Χριστιανών .

 

Η 13η Σεπτεμβρίου του έτους 330 ή 335 είναι η ημερομηνία που εγκαινιάστηκε ο ναός τής Αναστάσεως τού Κυρίου Ιεροσολύμων, κι ένεκα τούτου εορτάζει και πανηγυρίζει κατά την ημέρα αυτήν ο εν λόγω πανίερος ναός, καθώς και όλοι οι ομώνυμοί του ναοί της Ορθοδοξίας. Ο εορτασμός των αναφερόμενων Εγκαινίων γίνεται (πρέπει να γίνεται) από τους πιστούς πρωτίστως και κυρίως με των εγκαινιασμό των ίδιων, δηλαδή με την εγκατάλειψη του παλαιού αμαρτωλού εαυτού τους και τη ριζική πνευματική ανακαίνισή τους. Ένα τροπάριο της Αγίας Εκκλησίας μας που περιλαμβάνει και κοινοποιεί τις προαναφερόμενες αλήθειες, υποδείξεις και προτροπές της προς όλους του Ορθόδοξους Χριστιανούς παρατίθεται ακολούθως στο βυζαντινό κείμενο και στη νεοελληνική νοηματική του απόδοση.


Στιχηρό ιδιόμελο των Εγκαινίων.

Ήχος πλ. β'.

Εγκαινίζεσθε αδελφοί· και τον παλαιόν άνθρωπον αποθέμενοι, εν καινότητι ζωής πολιτεύεσθε, πάσι χαλινόν επιθέντες, εξ ων ο θάνατος· πάντα τα μέλη παιδαγωγήσωμεν, πάσαν πονηράν του ξύλου βρώσιν μισήσαντες, και διά τούτο μόνον μεμνημένοι των παλαιών, ίνα φύγωμεν· Ούτως εγκαινίζεται άνθρωπος, ούτω τιμάται η των Εγκαινίων ημέρα.

 Νοηματική απόδοση τού Ιδιόμελου στη Νεοελληνική.

Να ανακαινίζεστε {= ανανεώνεστε} συνεχώς αδελφοί και να εγκαταλείπετε τις παλαιές ανθρώπινες αμαρτωλές συνήθειες, και να ζείτε την καινούργια εν Χριστώ ζωή, βάζοντας χαλινάρι σε όλες τις αμαρτίες, απ’ τις οποίες προέρχεται ο πνευματικός θάνατος. (Πρέπει) να παιδαγωγήσουμε όλα τα μέλη του σώματός μας και να μισήσουμε όλες τις διαβολικές απολαύσεις, και για τούτο αρκεί μόνον να θυμηθούμε τις παλαιές αμαρτίες μας για να ξεφύγουμε απ’ αυτές. Έτσι εγκαινίζεται {= ανανεώνεται} ο άνθρωπος κι έτσι τιμάται η εορτή των Εγκαινίων του ναού της Αναστάσεως.

(Γιώργος Τ. Αλεξίου).