Τρίτη, 30 Ιουλίου 2013

Περί ημέρου αμπέλου και ιδιοτήτων του οίνου. Κείμενο † Ισιδώρου Πηλουσιώτου (περίπου 360 - 450 μ. Χ.).

Σταφύλια στο έδαφος του αμπελιού.
Α) οι καλές ιδιότητες του οίνου. Κείμενο.
Άμπελος ημερίς λέγεται, παρά το ημερούν ημάς τον οίνον, καιρίως και μετρίως προσφερόμενον, πίστιν τε γαρ ανθρώποις και φιλίαν ομηρεύει, ευφροσύνης τε αίτιος, πένθους αλεξιφάρμακον, και ραθυμίας αναιρετικόν τυγχάνει. Και νοσούσι μεν βοήθημα απλούν, ποικίλων τε παθών παιώνιον, υγιαίνουσι δε έρεισμα, και της υγείας τηρητικόν.
Απόδοση στη Νεοελληνική.
Η άμπελος ονομάζεται και «ημερίς», από τον οίνο της που μας γαληνεύει, όταν προσφέρεται την κατάλληλη ώρα και με μέτρο. (Τότε ο οίνος, το κρασί) ισχυροποιεί την εμπιστοσύνη και τη φιλία των ανθρώπων, προξενεί σ' αυτούς μεγάλη ευχαρίστηση, αποδιώχνει τη λύπη και εξαλείφει τη ραθυμία τους. Επίσης, για μεν τους αρρώστους αποτελεί καλό φάρμακο και σωτήριο γιατρικό πολλών ασθενειών τους, για δε τους υγιείς (αποτελεί) τη βάση και το μέσον διατήρησης της υγείας τους.
Β) οι κακές ιδιότητες του οίνου. Κείμενο.
Ει δε τις το «μηδέν άγαν» και το «Μέτρον άριστον» ατιμάσας παροινήσειεν εις αυτόν, αμυνείται την ύβριν, και κεφαλήν μεν και κροτάφους σφακελίσει, την δε ρώμην απελάσει, και παν το σώμα εκλύσει, χείρας δε και πόδας δήσας (τα γαρ άλλα των τούτων ατοπότερα, ουδέ λέγειν καλόν), παραδώσει και φίλοις και εχθροίς εις γέλωτα.
Απόδοση στη Νεοελληνική.
Εάν όμως κάποιος αψηφήσει τα αρχαιοελληνικά γνωμικά «Μηδέν άγαν (=τίποτα υπερβολικό)» και «Μέτρον άριστον (= όλα να γίνονται με μέτρο)» και γίνει μέθυσος, τότε θα αποκτήσει αλαζονική συμπεριφορά, θα χτυπήσει ο ίδιος το κεφάλι και τους κροτάφους του, θα χάσει τη δύναμή του και θα καταρρακώσει ολόκληρο το σώμα του, θα παραλύσει τα χέρια και τα πόδια του (και θα πάθει και άλλα χειρότερα απ’ αυτά, που δεν πρέπει ούτε να λέγονται), και τελικά θα γίνει ο περίγελος φίλων κι εχθρών.
(Ελληνική Πατρολογία Migne, Βιβλίον Ε΄, σελίς 1572, Επιστολή ΥΙΓ΄.)

Παρουσίαση: Γιώργος Τ. Αλεξίου.
Ο άγιος Ισίδωρος ο Πηλουσιώτης.
Εορτάζει στις 4 Φεβρουαρίου.

Δικέφαλος αετός με βότρυς στα ράμφη.
Παράσταση σε  τέμπλο της Καστοριάς (17ος αι.).


Η γιαγιά Αντιγόνη τρυγάει το αμπέλι της.


Τρυγημένα σταφύλια.

Δοχεία οίνου αναμένουν τους γλεντζέδες..


Πομπή  σε παραδοσιακό γάμο,
όπου έρεε  άφθονος ο οίνος,




Τετάρτη, 24 Ιουλίου 2013

Το ιερό άλσος της θεάς Δήμητρας. Ύμνος Καλλιμάχου Κυρηναίου (310-240 π. Χ.).

Χαίρε πολυτροφοδότρα, πολυσταχυοπάροχη Δήμητρα…
Η θεά Δήμητρα.
Προτομή της ρωμαϊκών χρόνων.
Στην Κνίδο ακόμη Πελασγοί δεν κατοικούσαν,
στ΄ άγιο το Δώτιο μέσα,
όταν έφτιαξαν για σένα την ίδια ωραίο άλσος δασόσκεπο,
μέσα απ’ αυτό μόλις θα περνούσε βέλος.
Φτελιές μεγάλες και πυτιές κι αχλαδιές ήσαν
και μήλα γλυκά κι ωραία
και νερό κεχριμπαρένιο μέσα απ’ τ’ αυλάκια αναπηδούσε,
κ΄ η θεά σ’ αυτόν το χώρο ευφραίνονταν τόσο πολύ,
όσον απ’ την Ελευσίνα…
Εκεί ήταν και μία λεύκα πανύψηλη που άγγιζε τον αιθέρα,
κάτωθέ της διασκέδαζαν οι Νύμφες στου μεσημεριού τις ώρες…
Χαίρε θεά και σώζε την πόλη στην ομόνοια και στην αφθονία,
φέρε νόστιμη απ’ τους αγρούς σοδειά.
Βόσκε τα βόδια, φέρε μήλα, φέρε την ειρήνη,
φέρε στάρι, φέρε θέρο κι όποιος σπέρνει να θερίζει.
Ελέησέ με, γίνου, μεγάλη συ βασίλισσα των θεών, σε μένα φίλη.
(Μετάφραση Π. Δ. Νικολαΐδη).
Αναθηματικός πίνακας στη θεά Δήμητρα.
Αρχαιολογικό Μουσείο Ελευσίνας.
Σημειώσεις
1)    Η θεά Δήμητρα ήταν μία από τις μεγαλύτερες θεές του αρχαίου ελληνικού πανθέου. Εθεωρείτο κόρη του Κρόνου(: Χρόνου) και της Γαίας, αδερφή του Δία, του Ποσειδώνα, του Πλούτωνα της Ήρας και της Εστίας. Αναγνωριζόταν ως θεά της γονιμότητας και της βλάστησης του εδάφους, προστάτιδα της γης και των προϊόντων της, μάνα των δημητριακών και κυρίως των σιτηρών. Είχε μία πολυαγαπημένη κόρη, την Περσεφόνη Τα κυριότερα σύμβολά της ήταν: ένα δεμάτι από στάχυα, καλάθι με καρπούς, ο νάρκισσος, το ρόδι και το πουλί γέρανος.
2)    Οι Νεοέλληνες, όπως και οι αρχαίοι πρόγονοί τους, θεωρούν ιερά τα άλση που βρίσκονται ολόγυρα στα γραφικά ξωκλήσια και δεν κόβουν τα δέντρα τους. Ενδεικτικά αναφέρεται, ότι στο χωριό «ο Γέρμας» Καστοριάς υπάρχουν τρία τέτοια ιερά και απαραβίαστα άλση: του Αϊ-Γιώργη, του Αϊ-Θανάση και της Παναγίας Κερασόβου. (Γ.Τ.Α.).
Στάχυα της θεάς Δήμητρας.
Δημητριακά.

Αγρός  με δημητριακά.

Το ιερό άλσος της Παναγίας στον Γέρμα Καστοριάς.
Μερική του άποψη.


Στάχυς στο καλαίσθητο έμβλημα
των ηρωικών Ταγμάτων Εθνοφυλακής.
Σύγχρονό μας "Ησιόδειο" άροτρο.
Καρυάτιδα στο ιερό της θεάς Δήμητρας,
στην Ελευσίνα.






Η θεά Δήμητρα στο σήμα της Αγροτικής Τράπεζας.





Παλαιό "λελέκι" θερισμού.

Αλωνισμένα στάχυα δημητριακών στην Κορησό.

Παππούς και εγγονάκια
οργώνουν με το γαϊδουράκι του.


Δευτέρα, 22 Ιουλίου 2013

Εκδρομείς από την Καστοριά στους Νέους Πόρους Πιερίας για θαλασσινό μπάνιο. Κυριακή 21 Ιουλίου 2013.

Πλαζ Νέων Πόρων.
Η τουριστική επιχείρηση «Kastoria tours», που ανήκει στον Κορησιώτη κ. Νίκο Στυλιάδη, διοργάνωσε άψογα και πραγματοποίησε μ’ επιτυχία την Κυριακή 21 Ιουλίου 2013 μία υπέροχη εκδρομή για θαλασσινό μπάνιο στη φημισμένη παραλία των Νέων Πόρων Πιερίας. Στην εν λόγω εκδρομή συμμετείχαν 50 κάτοικοι της πόλης Καστοριάς και των γύρω χωριών της.
Το λεωφορείο της εκδρομής ξεκίνησε από την Καστοριά την 7:30 πρωινή ώρα με οδηγό τον ίδιο τον κ. Νίκο Στυλιάδη και μετά από άνετο ταξίδι 3 ωρών περίπου, έφθασε στον προορισμό του. Κατά τη διαδρομή του πέρασε έξω από την πόλη της Κατερίνης και δίπλα από το μεσαιωνικό κάστρο του Πλαταμώνα.
Παραλία Νέων Πόρων.
Οι εκδρομείς μόλις αποβιβάστηκαν απ’ το λεωφορείο στη φανταστική πλαζ των Νέων Πόρων μπήκαν αμέσως για μπάνιο στην ελκυστική θάλασσα. Η εν λόγω πλαζ απλώνεται σε έκταση πολλών χιλιομέτρων, είναι πλατιά κι έχει λεπτή άμμο και καθαρά νερά. Οι λουόμενοι παρέμειναν στην αναφερόμενη παραλία, καθώς και στη διπλανή της παραλία του Πλαταμώνα, ένα οκτάωρο περίπου και απόλαυσαν όλες τις χάρες της θάλασσας. Κατόπιν, ώρα 7η  απογευματινή, πήραν το δρόμο της επιστροφής στην (για την) Καστοριά, όπου έφθασαν ευχαριστημένοι και χαρούμενοι τη 10η βραδινή ώρα.
Μπιτς βόλεϊ στους Νέους Πόρους.
Γιώργος Τ. Αλεξίου.



Αφρικανική "πινελιά" στους Νέους Πόρους.

Ο Καστοριανός Γιώργος Αλεξίου
στην πλαζ Νέων Πόρων.


Η Γοργόνα.
Υπαίθριο γλυπτό στην πλαζ του Πλαταμώνα




Ηρώο στην ακτή του Πλαταμώνα.
Οι "προοδευτικοί" αποκαλούν τα μνημόσυνα
των πεσόντων υπέρ πατρίδος "Γιορτές του μίσους"!

Ακτή του Πλαταμώνα.
Στο βάθος διακρίνεται το μεσαιωνικό κάστρο (1204 - 1222).

Κρήνη με τη μορφή του Ποσειδώνα.

Τρίτη, 16 Ιουλίου 2013

Ο πανηγυρικός εορτασμός της αγίας Μαρίνας στο Τσοτύλι Κοζάνης. Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013.

Ο πανηγυρίζων ναός της Αγίας Μαρίνας Τσοτυλίου.
Η επιβλητική πρόσοψή του.
Το Τσοτύλι είναι μια όμορφη κωμόπολη της εύανδρης επαρχίας Βοΐου Κοζάνης. Η εν λόγω κωμόπολη είναι γνωστή σε ολόκληρη την Ελλάδα εκ του γεγονότος της λειτουργίας εις αυτήν, από το έτος 1873 κ. εξ., δύο "φάρων" των ελληνοχριστιανικών γραμμάτων και της εθνικής μας παιδείας: του ιστορικού Γυμνασίου και του μαθητικού Οικοτροφείου Τσοτυλίου. Αυτό το ζεύγος των ιδρυμάτων είχε συσταθεί από την ονομαστή Δυτικομακεδονική Φιλεκπαιδευτική Αδελφότητα, που έδρευε τότε στην Κωνσταντινούπολη.
Πολιούχος του Τσοτυλίου είναι η αγία Μαρίνα, που εορτάζει κάθε χρόνο στις 17 Ιουλίου. Κατά την εν λόγω ημερομηνία πανηγυρίζει ο επ’ ονόματι αυτής (: της αγίας Μαρίνας) ενοριακός ναός του Τσοτυλίου και γι’ αυτό τελούνται εντός και πέριξ του λαμπρές και πάνδημες ιερές Ακολουθίες και συναφείς τους εκδηλώσεις.
Ο ιερός ναός της Αγίας Μαρίνας Τσοτυλίου.
Η νότια πλευρά του.
Το φετινό πρόγραμμα των αναφερόμενων πανηγυρικών Ακολουθιών και εκδηλώσεων είχε ως ακολούθως:
Ιερά Μητρόπολη Σισανίου και Σιατίστης.
Πανήγυρις ιερού ναού αγίας Μαρίνας Τσοτυλίου.
Τρίτη 16  Ιουλίου 2013. Ώρα 7.00 μ.μ.
1)         Μέγας Αρχιερατικός Εσπερινός – Αρτοκλασία.
2)         Πάνδημη Λιτάνευση Ιεράς Εικόνας.
3)         Χορευτικές εκδηλώσεις από το Δήμο Βοΐου.
Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013.
1)         7.00 π.μ. Όρθρος και Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία.
2)         6.00 μ.μ. Παράκληση προς την Αγία Μαρίνα.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ. Ο δάσκαλος Γιώργος Τ. Αλεξίου επισκέφτηκε το απόγευμα της Τρίτης 16 Ιουλίου 2013 το Τσοτύλι και τον πανηγυρίζοντα ενοριακό ναό της Αγίας Μαρίνας, έλαβε αρκετές φωτογραφίες τους και τις παρουσιάζει εδώ χάριν των αναγνωστών του παρόντος κειμένου.
Η εικόνα της αγίας Μαρίνας εντός του ναού της.

Το παρεκκλήσι της Αγίας Μαρίνας
δίπλα στον ενοριακό ναό Τσοτυλίου.

Το ξακουστό διδακτήριο και μαθητικό οικοτροφείο
του Γυμνασίου Τσοτυλίου, έτους 1873.

Το λαμπρό Επισκοπείο Τσοτυλίου,
παντέρημο σήμερα.

Προτομή - ές ευεργετών
δίπλα στο ιστορικό Γυμνάσιο.





Το νεότερο διδακτήριο του Γυμνασίου και Λυκείου Τσοτυλίου.

Κεντρική οδός του Τσοτυλίου.