Σάββατο, 30 Ιουνίου 2012

Η αγία Αγνή και ο συμβολικός της αμνός. † 21 Ιανουαρίου.

Η αγία Αγνή με τον συμβολικό  αμνό
Στίχος
Ὑπὲρ νέον σοι μόσχον, ὡς Δαυὶδ λέγει
Ἤρεσκεν Ἁγνὴ πυρπολουμένη, Λόγε.

Κείμενο Γιώργου Αλεξίου
Η αγία Αγνή γεννήθηκε από ευσεβείς γονείς, στη Ρώμη το έτος 290 μ. Χ., όταν βασίλευε εκεί ο αυτοκράτορας Διοκλητιανός. Κατά την παιδική της ηλικία αφιέρωσε ολοκληρωτικά τον εαυτό της στο Χριστό κι έλαβε την απόφαση να παραμείνει για πάντα, σωματικά και ψυχικά, αγνή και αμόλυντη. Όταν έγινε 13 χρόνων, το 303 μ. Χ., την είδε ο γιος ενός τοπικού άρχοντα κι, επειδή ήταν πολύ όμορφη, την ερωτεύθηκε αμέσως και ζήτησε να την παντρευτεί. Η Αγνή όμως απέκρουσε το αίτημά του και τον πληροφόρησε ότι ήταν πιστή Χριστιανή. Μόλις το άκουσε αυτό ο ξιπασμένος νεαρός το ανέφερε στον ειδωλολάτρη πατέρα του κι εκείνος διέταξε αμέσως να κλείσουν την Αγνή σε ένα πορνείο, για να πάψει να είναι αγνή. Όμως, όταν η αθώα Αγνή βρέθηκε στο αναφερόμενο οίκημα της αμαρτίας απόκτησε ως φύλακα τής αγνότητάς της έναν άγγελο Κυρίου, κι ένεκα τούτου, οι δυστυχισμένες γυναίκες που «εργάζονταν» εκεί την εκδίωξαν από αυτό. Μόλις έμαθε το εν λόγω γεγονός ο υπόψη άρχοντας, ο διώκτης της Αγνής, διέταξε τους Ρωμαίους στρατιώτες να την αποκεφαλίσουν και να ρίξουν το σεπτό σώμα της στην πυρά, κι έτσι έγινε.
Η Παναγία βρεφοκρατούσα,
η αγία Μαρίνα και η αγία Αγνή.
Πίνακας του El Greco.
Ευθύς αμέσως μετά το μαρτυρικό θάνατο τής Αγνής, οι πενθούντες γονείς και οι συγγενείς της πήραν τα τίμια λείψανά της και τα τοποθέτησαν σε μία μεγάλη κατακόμβη της Ρώμης, η οποία έκτοτε φέρει το όνομα αυτής. Ύστερα από οκτώ ημέρες, η παρθενομάρτυς Αγνή εμφανίστηκε στην ίδια κατακόμβη, φορώντας ενδυμασία βασίλισσας και κρατώντας έναν λευκό αμνό στην αγκαλιά της, (ως) σύμβολο της παρθενικής αθωότητάς της.
Μερικά χρόνια αργότερα, το 340 μ. Χ., η Κωνσταντία, κόρη του Μεγάλου Κωνσταντίνου, έχτισε επάνω στην αναφερόμενη κατακόμβη και στο τάφο της μάρτυρος Αγνής μία μεγάλη εκκλησία προς τιμήν της, που σώζεται έως σήμερα. Πρόκειται για την περίφημη παλαιοχριστιανική βασιλική της Ρώμης, που είναι γνωστή με την ονομασία «Η Αγία Αγνή εκτός των τειχών (Ιταλικά, SantAgnese Fuori le mura)». Στην εκκλησία αυτή προσέρχονται μυστικά, σύμφωνα με ένα παλαιό έθιμο, όλοι οι νεοεκλεγέντες Δήμαρχοι της Ρώμης, την τρίτη νύχτα μετά την εκλογή τους, προσεύχονται εντός της και ζητούν τη βοήθεια του θεού και της αγίας Αγνής.
Η προαναφερόμενη θαυματουργική εμφάνιση της αγίας Αγνής με το συμβολικό αμνό στην αγκαλιά της προξένησε τότε και προξενεί έκτοτε, ισχυρή εντύπωση στους Χριστιανούς όλης της Οικουμένης. Για τον λόγο αυτόν, ο Πάπας της Ρώμης τελεί στην προαναφερόμενη εκκλησία της Αγίας Αγνής, την 21 Ιανουαρίου, ημέρα της εορτής της, πανηγυρική Θεία Λειτουργία. Κατά τη διάρκεια αυτής της Θείας Λειτουργίας ο Ποντίφικας ευλογεί δύο αρνάκια, απ’ τα οποία οι ακόλουθοί του παίρνουν το μαλλί και υφαίνουν μ’ αυτό το άμφιο «πάλιουμ», που στέλνει ο ίδιος ως ευλογία στους Αρχιεπισκόπους τής Καθολικής Εκκλησίας, την ημέρα της αναγόρευσής τους στο αξίωμα. Για τον ίδιο λόγο και οι αγιογράφοι της Δυτικής Εκκλησίας απεικονίζουν στους πίνακές τους την αγία Αγνή να κρατάει τον συμβολικό αμνό στην αγκαλιά της. Μερικοί απ’ τους πίνακες αυτούς παρουσιάζονται εδώ.
Ορθόδοξη εικόνα της αγίας Αγνής
Η μνήμη της αγίας Αγνής τιμάται δεόντως από την Καθολική Εκκλησία, καθώς και από την Ορθόδοξη, την ίδια ημέρα, την 21 Ιανουαρίου κάθε χρόνου. Στην περιοχή της Καστοριάς τιμούν ιδιαίτερα την αγία Αγνή στο χωριό Κωσταράζι και γι’ αυτό πολλές γυναίκες του εν λόγω χωριού έλαβαν κι έχουν ως βαπτιστικό το σεπτό και ωραιότατο όνομά της, Αγνή.
Ἀπολυτίκιον. Ἦχος πλ. α΄. Τὸν συνάναρχον Λόγον
Φερωνύμως ἁγνείας ὤφθης κειμήλιον, καὶ ἀνδρικῶς ἠγωνίσω ὑπὲρ τῆς δόξης Χριστοῦ, καλλιπάρθενε σεμνὴ Ἁγνὴ πανεύφημε· ὡς γὰρ θυσία καθαρά,
προσενήνεξαι αὐτῷ, τελέσασα τὸν ἀγῶνα, διὰ πυρὸς Ἀθληφόρε, καὶ τοῦ ἐχθροῦ τὴν πλάνην ἔφλεξας.
Κοντάκιον. Ἦχος γ΄. Ἡ Παρθένος σήμερον
Παρθενίας λάμπουσα, μαρμαρυγαῖς ἀκηράτοις, μαρτυρίου ἤνυσας, περιφανῶς τοὺς ἀγῶνας· πίστει γὰρ, καὶ θείῳ ἔρωτι φλεγομένη, ἤνεγκας, πυρὸς τὴν καῦσιν
ἀνδρειοφρόνως, καὶ πρὸς φῶς τῆς ἄνω δόξης, Ἁγνὴ θεόφρον, χαίρουσα ἔδραμες.
ΜεγαλυνάριονΧαίροις τῆς ἁγνείας ἄνθος τερπνόν, Ἁγνὴ Ἀθληφόρε, νύμφη ἄμωμε τοῦ Χριστοῦ· χαίροις ἡ ὡς θῦμα, Κυρίῳ προσαχθεῖσα, διὰ πυρὸς τελέσασα τὸν ἀγῶνά σου.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ. Η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ιδιαίτερη Ιερή Ακολουθία για την παρθενομάρτυρα αγία Αγνή. Βλέπε αυτήν: http://kontaxischris.blogspot.gr/2012/01/21.html

Ο ιερός  ναός της αγίας Αγνής στη Ρώμη






Γλυπτό της αγίας Αγνής

Η επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου στην Καστοριά. 30 Ιουνίου 2012.

Η εξέδρα υποδοχής του Πατριάρχη στην Καστοριά.
Το απόγευμα του Σαββάτου 30 Ιουνίου 2012, ώρα 19.00 κι εξής, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος πραγματοποίησε την προγραμματισμένη τριήμερη επίσκεψή του στην Καστοριά. Η υποδοχή του Παναγιότατου Πατριάρχη και της συνοδείας του ήταν μεγαλοπρεπής και ιδιαίτερα συγκινητική, έγινε δε στην πλατεία Ομόνοιας, απ’ τους τοπικούς αξιωματούχους, τους κληρικούς τής Μητρόπολης Καστοριάς και τον ευσεβή λαό τής περιοχής,.
Τον Οικουμενικό Πατριάρχη καλωσόρισε και προσφώνησε ο Δήμαρχος τής πόλης κ. Μανώλης Χατζησυμεωνίδης. Στο καλωσόρισμα και την προσφώνηση του κ. Δημάρχου απάντησε ο Παναγιότατος Πατριάρχης, ο οποίος ευχαρίστησε τους Καστοριανούς για την θερμή υποδοχή που του επιφύλαξαν και τους έδωσε την ευλογία του.

Καστοριανές με τοπικές ενδυμασίες
στην υποδοχή του κ.κ. Βαρθολομαίου

Ακολούθως ο Πατριάρχης, η σεβαστή συνοδεία του και οι παρευρισκόμενοι κληρικοί και πολίτες της Καστοριάς μετέβησαν πεζή στον Μητροπολιτικό ναό, όπου ο Παναγιότατος χοροστάτησε στον πανηγυρικό Εσπερινό που τελέστηκε εκεί.
Το Πρόγραμμα της επίσκεψης του Παναγιότατου Πατριάρχη στην Καστοριάς έχει ως εξής:
ΣΑΒΒΑΤΟΝ 30 ΙΟΥΝΙΟΥ 2012
- Ὥρα 7.00 μ.μ.: Ἐπίσημη ὑποδοχή τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου στήν Πλατεία Ὀμονοίας.
- Ὥρα 7.45 μ.μ.: Πανηγυρικός Ἑσπερινός στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Καστοριᾶς χοροστατοῦντος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου.
ΚΥΡΙΑΚΗ 1 ΙΟΥΛΙΟΥ 2012
Καστοριανοί αναμένουν την άφιξη του Πατριάρχη
Ἱερός Μητροπολιτικός Ναός Καστοριᾶς
- Ὥρα 7.00 π.μ.: Ἔναρξη τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ὄρθρου.
- Ὥρα 8.00 π.μ.: Ἀκολουθία Ἁγιοκατατάξεως τῆς Ὁσίας Σοφίας τῆς ἐν τῆ Ἱερᾶ Μονῆ Παναγίας Κλεισούρας ἀσκησάσης ὑπό τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου.
- Ὥρα 8.30 π.μ.: Πατριαρχική Θεία Λειτουργία.
- Ὥρα 6.00 μ.μ.: Ἐπίσκεψη τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου στήν Ἱερά Μονή Γενεθλίου Θεοτόκου Κλεισούρας καί καθαγιασμός τοῦ Κιβωρίου τοῦ τάφου τῆς Ὁσίας Σοφίας.
ΔΕΥΤΕΡΑ 2 ΙΟΥΛΙΟΥ 2012
- Ὥρα 9.30 π.μ.: Ἀναγόρευση τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου σέ ἐπίτιμο δημότη τοῦ Δήμου Καστοριᾶς ὑπό τοῦ Δημάρχου Καστορίας κ. Ἐμμανουήλ Χατζησυμεωνίδη.
- Ὥρα 10.30 π.μ.: Ἱερατική Σύναξις τῶν Κληρικῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Καστορίας ὑπό τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Νικάνορος Καστοριᾶς.
Ο Δήμαρχος Καστοριάς καλωσορίζει τον Πατριάρχη
- Ὥρα 12.00 μ.μ.: Ἐπίσκεψη τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου στήν Ἱερά Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου (Παναγίας Μαυριωτίσσης).
- Ὥρα 6.30 μ.μ.: Ἐπίσκεψη τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου στό Νυμφαῖο.
ΤΡΙΤΗ 3 ΙΟΥΛΙΟΥ 2012
- Ὥρα 11.30 π.μ.: Ἐγκαίνια ὑπό τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου τοῦ Ἐνυδρείου στό Κέντρο Περιβαλλοντικῆς Ἐκπαίδευσης Καστοριᾶς.
- Ὥρα 2.00 μ.μ.: Ἀναχώρησις ἐκ τοῦ Ἀεροδρομίου «Ἀριστοτέλης» Ἄργους Ὀρεστικοῦ.
Ο Παναγιότατος απαντάει στον κ. Δήμαρχο







Ο Πατριάρχης κατέρχεται από την εξέδρα

Πρώην και νυν Αξιωματούχοι της Καστοριάς

Ο λαός στην είσοδο της Μητρόπολης Καστοριάς



Ο Πατριάρχης και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών
στον πανηγυρικό Εσπερινό
Πιστοί ασπάζονται την ιερή εικόνα
και τα σεπτά οστά της οσίας Σοφίας

Δευτέρα, 25 Ιουνίου 2012

Ο όσιος Δαβίδ ο εν Θεσσαλονίκη (5ος – 6ος αιών). + 26 Ιουνίου.

Ο όσιος Δαβίδ επάνω στην αμυγδαλιά.
"Ωμοιώθην πελεκάνι ερημικώ".
"Οι δενδρίται, οι του ξύλου της ζωής εκρέμοντες,
οι ανθούντες εν αρεταίς, οι καλοί καρποί του πνεύματος".
    Οι Μοναχοί και οι ασκητές της Ορθοδοξίας διαβιούσαν και διαβιούν, ως γνωστόν, σε μοναστήρια, σκήτες και καλύβες, που βρίσκονται σε τοποθεσίες ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Αρκετοί απ’ αυτούς παλαιότερα, στα χρόνια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, οι λεγόμενοι Δενδρίτες όσιοι, έστηναν τις καλύβες τους επάνω σε δέντρα κι εκεί ασκήτευαν επί αρκετά χρόνια, προσευχόμενοι αδιάκοπα στο Θεό και διδάσκοντας τον πιστό λαό της περιοχής. Ο σημαντικότερος απ’ τους εν λόγω δενδρίτες ασκητές ήταν ο όσιος Δαβίδ ο εν Θεσσαλονίκη, που έζησε στην εποχή του Ιουστινιανού (5ος - 6ος αιών). Ο όσιος αυτός ασκήτεψε επί τρία χρόνια επάνω σε ένα δένδρο αμυγδαλιάς, στα περίχωρα της Θεσσαλονίκης. Ο Συναξαριστής αναφέρει τα εξής για τη θαυμαστή ζωή και δράση του:
   "Ο όσιος Δαβίδ ήταν από τη Θεσσαλονίκη και έζησε στα χρόνια του αυτοκράτορα Ιουστινιανού (527 - 565).Η ζωή του ήταν μια συνεχής φιλανθρωπία και εργασία για την πίστη του Χριστού. .Όταν ήλθε η κατάλληλη ώρα, ο Δαβίδ μοίρασε τα υπάρχοντά του στους φτωχούς και έγινε αναχωρητής. Για τρία ολόκληρα χρόνια κατοικούσε επάνω σ’ ένα δένδρο αμυγδαλιάς. εκεί, με τα λιοπύρια του καλοκαιριού και τις παγωνιές του χειμώνα, δουλαγωγούσε το σώμα του με άσκηση στην εγκράτεια και με προσευχή, απαγγέλλοντας τους παρακάτω στίχους του προφητάνακτος ομωνύμου του Δαβίδ:

εγενήθην ωσεί νυκτικόραξ εν οικοπέδω,
ηγρύπνησα και εγενόμην ως στρουθίον μονάζον επί δώματος".
(Δηλαδή:
Έγινα όμοιος με πελεκάνο, που περνά τις μέρες του στην έρημο.
Κατάντησα σαν κλαυσοπούλι που κράζει κλαψιάρικα τη νύκτα σε ερειπωμένο σπίτι.
Ο όσιος Δαβίδ
στην αμυγδαλιά.
Παρέμεινα άυπνος και έγινα σαν στρουθίο που έχασε το σύντροφό του και μένει μόνο στο ύψος της στέγης)".
    Πράγματι, ο όσιος Δαβίδ με την αυστηρή άσκηση κατάφερε να υποτάξει σε μεγάλο βαθμό τα πάθη της σάρκας και να γίνει ένας ένσαρκος άγγελος, γι’ αυτό και οι Θεσσαλονικείς τον επέλεξαν και τον έστειλαν ως αντιπρόσωπό τους στον αυτοκράτορα Ιουστινιανό, για να ζητήσει έναν άξιο Έπαρχο για την πόλη τους. Ο όσιος Δαβίδ, κατά την επιστροφή του απ’ την Κωνσταντινούπολη στη Θεσσαλονίκη, παρέδωσε το πνεύμα του στον Κύριο, επάνω στο πλοίο που τον μετέφερε. Ήταν το έτος 540 μ. Χ.».
    Ακολούθως παρουσιάζεται το Απολυτίκιο του οσίου Δαβίδ:
Απολυτίκιον. Ήχος δ΄. Ταχύ προκατάλαβε.
Ως φοίνιξ εξήνθησας, των αρετών τους καρπούς,
ασκήσας ως άσαρκος, αμυγδαλής εν φυτώ, Δαβίδ Πάτερ Όσιε.
Όθεν Θεσσαλονίκη, τοις οσίοις σου πόνοις,
χάριν παρά Κυρίου, δαψιλή καρπουμένη,
γεραίρει ως μεσίτην σε, θερμόν προς τον Κύριον.
Σημείωση: Τοιχογραφία του οσίου Δαβίδ του εν Θεσσαλονίκη, που χρονολογείται στον 12ο αιώνα, υπάρχει στο Βυζαντινό ναό των Αγίων Αναργύρων Καστοριάς.

Κυριακή, 24 Ιουνίου 2012

Η Παναγία η Τρικουκκιώτισσα της Κύπρου

Η Παναγία Τρικουκκιώτισσα και κλαδί τρικουκκιάς.
Σύνθεση του Γιώργου Αλεξίου.
              Κείμενο Γιώργου Αλεξίου
Η Παναγία, η άσπιλη μητέρα του Χριστού μας, είναι, ως γνωστόν και η πνευματική μητέρα του Έθνους μας και γι΄ αυτό τιμάται αναλόγως απ’ όλους τους Έλληνες. Στο σεπτό και τίμιο πρόσωπό της είναι αφιερωμένοι πάμπολλοι περικαλλείς ναοί, που βρίσκονται κτισμένοι σε όλες σχεδόν τις πόλεις και τα χωριά της πατρίδας μας, καθώς και σε πολλές εξοχικές τοποθεσίες της.
Αρκετοί απ’ τους αναφερόμενους εξοχικούς ναούς της Παναγίας, μαζί και οι αντίστοιχές τους εφέστιες - λατρευτικές εικόνες, έχουν λάβει τη χαρακτηριστική επωνυμία τους απ’ την ονομασία της τοποθεσίας όπου βρίσκονται ή από ένα χαρακτηριστικό δέντρο ή λουλούδι που φύεται σ’ αυτήν (την τοποθεσία). Στους ναούς αυτούς και στις εικόνες περιλαμβάνεται και το καθολικό και η εφέστια εικόνα του μοναστηριού της Παναγίας Ελεούσας της Τρικουκκιώτισσας, που βρίσκεται (το μοναστήρι) στο όρος Τρόοδος της μαρτυρικής Κύπρου, κοντά στο χωριό Πρόδρομος.
Το μοναστήρι της Τρικουκκιώτισσας στην Κύπρο
Η εν λόγω ιερά μονή της Παναγίας, είναι αρχαιότατη (υφίστατο κατά την περίοδο της Φραγκοκρατίας - Ενετοκρατίας, 1191 – 1571), έλαβε δε την ονομασία «Τρικουκκιώτισσα», απ’ το όμορφο δασικό δέντρο Τρικουκκιά, που υπάρχει κι ευδοκιμεί ολόγυρά της. Το δέντρο αυτό φέρει την επιστημονική ονομασία κράταιγος η οξυάκανθα – crataegus, ενώ στην Κύπρο λέγεται τρικουκκιά, διότι ο κόκκινος καρπός του περικλείει τρεις κόκκους (σπόρους).
Στα χωριά της Μακεδονίας και της Θεσσαλίας η όμορφη Κράταιγος ονομάζεται Μπραγκανιά, οι δε κατακόκκινοι καρποί της, που είναι εδώδιμοι και πολύ αγαπητοί, λέγονται Μπράγκανα.
Η Παναγία της Τρικουκκιάς πανηγυρίζει στην περιοχή της την Τρίτη της Διακαινησίμου, καθώς επίσης και στις 15 Αυγούστου, που τελείται και λιτάνευση της άγιας εικόνας της.
Η Παναγία Τρικουκκιώτισσα,
η εφέστια εικόνα της ιεράς μονής.
Στην Παναγία (ποίημα)
Στα πιο παράξενα και μοναχικά μου όνειρα,
Στους τόσους φόβους που αποτυπώθηκαν μέσα μου,
Ακόμα κι εκεί, όταν ήρθα αντιμέτωπη με τη δύσκολη ζωή,
Κανείς δεν ήταν εκεί κοντά μου, να με βοηθήσει!
Όταν οι ελπίδες μου είχαν χαθεί
και ένιωθα τη ζωή να περνά από μπροστά μου
και να μη με συνοδεύει,
Ένα χάδι αγάπης απλώθηκε πάνω μου,
Τα πάντα άλλαξαν στη ζωή μου
Και η ελευθερία έγινε μονοπάτι φυγής προς το Θεό!
Ευχαριστώ την Παναγία γιατί με αγκάλιασε.
Ευχαριστώ την Παναγία για τη ζωή που μου χάρισε!
Ευχαριστώ την Παναγία, τη μητέρα όλου του κόσμου,
που έγινε το έρεισμά μου!
Που περιπλανήθηκε μέσα στη ψυχή μου
και σμιλεύοντας το σκοτάδι μου χάρισε το Φώς!
(Ευαγγελία Ζευγώλη)


Κλαδίσκος τρικουκκιάς με τρικούκκια (καρπούς)

Δενδρύλλιο  τρικουκκιάς σε βουνό της Καστοριάς.
Φθινοπωρινή του εμφάνιση.



Τρικούκκια ή μπράγανα

Σάββατο, 23 Ιουνίου 2012

Μουσικοχορευτική βραδιά στην Καστοριά. Σάββατο 23 Ιουνίου 2012.

Μικροί χορευτές με τοπικές ενδυμασίες
   Ο Όμιλος Πολιτιστικής Ανάπτυξης Καστοριάς «Μύησις», στα πλαίσια των καλοκαιρινών του εκδηλώσεων «Μύησις 2012», διοργάνωσε και πραγματοποίησε κατά το Σάββατο 23 Ιουνίου 2012, ώρες 9:10 μ.μ. κι εξής, στο Πάρκο Ολυμπιακής Φλόγας, μία μουσικοχορευτική βραδιά με τίτλο «1912 - 2012 / 100 χρόνια Ελεύθερη Μακεδονία».
   Συμμετείχαν τα χορευτικά τμήματα του Ομίλου Μύησις, καθώς και 40 μελής ομάδα χορευτών του Χορευτικού Ομίλου Θεσσαλονίκης, συνοδεία παραδοσιακής ορχήστρας και χορωδίας.
   Ο Χ.Ο.Θ είναι ένας σύλλογος με πάνω από 400 μέλη, 14 χορευτικά τμήματα στη Θεσσαλονίκη, παραρτήματα σε Ελλάδα και εξωτερικό και αυτή τη στιγμή είναι ένας από τους πιο σπουδαίους συλλόγους της χώρας μας.
   Αναφέρεται, ότι η παραπάνω πετυχημένη εκδήλωση, κατόπιν προτάσεως της «Μυήσεως» στο Δήμο Καστοριάς, εντάχθηκε και στο ευρύτερο πρόγραμμά του για τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της Καστοριάς.
Καστοριανοί στο χώρο της εκδήλωσης












Ο ναός του Τιμίου Προδρόμου στο όρος Βίτσι, που εορτάζει στις 24 Ιουνίου 2012.

Ο ναός του Τιμίου Προδρόμου στο Βίτσι.
Εορτάζει στις 24 Ιουνίου.
   Επάνω στο θρυλικό όρος Βίτσι, δίπλα στο εκεί υπάρχον εθνικό Μνημείο, υπάρχει ένας νεόδμητος ιερός ναός, που είναι συναφιερωμένος στον άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο και στον άγιο Γεώργιο τον Ελευθερωτή. Ο ναός αυτός εορτάζει αύριο Κυριακή 24 Ιουνίου 2012.
   Ο αναφερόμενος ναός οικοδομήθηκε προς τιμήν των ηρώων στρατιωτών μας, οι οποίοι πολέμησαν κι έπεσαν υπέρ πατρίδος στο αναφερόμενο βουνό, κατά τη χρονική περίοδο 1946 – 1949. Τα εγκαίνιά του τα τέλεσαν πριν δύο χρόνια, το πρωί του Σαββάτου 26 Ιουνίου 2010, οι Μητροπολίτες, Καστορίας κ.κ. Σεραφείμ και Φλωρίνης κ.κ. Θεόκλητος, τα παρακολούθησαν δε τότε με έκδηλη συγκίνηση περισσότεροι από 1.000 πολίτες, που είχαν ταξιδέψει απ’ όλη την Ελλάδα και είχαν αφιχθεί στο Βίτσι με λεωφορεία και άλλα επιβατικά αυτοκίνητα. Μεταξύ αυτών των γενναιόφρονων πολιτών υπήρχαν και αρκετοί παλαίμαχοι αξιωματικοί και οπλίτες του Εθνικού Στρατού της προαναφερόμενης τραγικής περιόδου 1946 – 1949.








Το επιβλητικό εθνικό μνημείο ετο Βίτσι

Κυριακή, 10 Ιουνίου 2012

Απ’ τα Καστανοχώρια ως τις Πρέσπες. Οδοιπορικό 10ης Ιουνίου 2012.

Εικόνα στον Άγιο Γερμανό Πρεσπών.
Το πρωί της Κυριακής 10 Ιουνίου 2012, ο γράφων Γιώργος Αλεξίου αποφάσισα να μεταβώ και να εκκλησιασθώ στην ιστορική ιερά μονή Αγίου Αθανασίου Ζηκοβίστης (έτ. 1629), που βρίσκεται επάνω από το χωριό Αϊ-Λιάς Καστανοχωρίων, η οποία ανασυστήθηκε προσφάτως ως γυναικεία. Προς τούτο, αναχώρησα εγκαίρως από την Καστοριά και μέσω του Άργους Ορεστικού, της Αμμουδάρας  και πέντε Καστανοχωρίων, έφθασα περί την 9η ώρα πρωινή στο μοναστήρι του προορισμού μου. Εκεί με περίμενε μία έκπληξη. Το μοναστήρι ήταν κλειστό και δεν υπήρχε κανείς άνθρωπος μέσα κι έξω απ’ τον αυλότοιχό του.
Μετά απ’ αυτήν την απρόσμενη εξέλιξη, έλαβα μερικές φωτογραφίες της ιεράς μονής και κατόπιν επισκέφθηκα τον κοντινό της βυζαντινό ναό της Παναγίας Ζευγοστασίου (έτ. 1432) . Στον εν λόγω ναό στάθηκα αρκετή ώρα, τον περιεργάστηκα καλώς, τον φωτογράφισα και κατόπιν συνέχισα το ταξίδι μου προς το χωριό Άγιος Γερμανός, Πρεσπών.
Ο ναός Αγίου Αθνασίου Καστανοχωρίων, έτ. 1629.
Μόλις αφίχθηκα εκεί, εισήλθα στους αξιόλογους ναούς του Αγίου Γερμανού (11ος αιών) και του Αγίου Αθανασίου (τέλη 18ου αιώνα), προσευχήθηκα εντός τους και θαύμασα τις ιερές εικόνες και τις τοιχογραφίες τους. Ακολούθως πήγα στην παραλία «Κούλα» της Μεγάλης Πρέσπας, γευμάτισα, και μετά επέστρεψα, περί ώρα 2 μ.μ., στην Καστοριά.
Εδώ παραθέτω και μερικές φωτογραφίες απ’ το παρουσιαζόμενο οδοιπορικό μου.

Η είσοδος της μονής Αγίου Αθανασίου.

Ο ναός της Παναγίας Ζευγοστασίου, έτ. 1432.

Η Παναγία, Ζευγοστασίου.
Ο Γιώργος Αλεξίου στον Άγιο Γερμανό Πρεσπών.

Τοιχογραφίες στον Άγιο Γερμανό, έτ. 1743.
Εικόνες στο τέμπλο του Άγίου Γερμανού.

Εικόνες στον Άγιο Γερμανό.

Εικόνα στον Άγιο Αθανάσιο Πρεσπών
έτ. 1816

 Εικόνα στον Άγιο Αθανάσιο Πρεσπών